Canser?
10.06.2024
Jag har en leverfläck men den är inte helt rund och har liksom suddiga kanter och den är större än mina andra leverfläckar. Den är också lite ojämn färg. Jag har läst att det kan vara hudcanser är det sant?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2024
Hej,
Det är helt omöjligt för mig att uttala mig om huruvida leverfläcken är "normal" eller inte bara på basen av din fråga, men det är viktigt att du kommer ihåg att födelsemärken och leverfläckar kan se ut på många olika sätt och att inte alla ojämna eller upphöjda leverfläckar innebär att de är elakartade. Det man ska försöka hålla koll på är om de förändras (d.v.s. plötsligt ändrar färg eller form) eller om de kliar. Du kan också tänka på att skydda leverfläcken från solen genom att använda solkräm.
Jag tror inte att du behöver göra någonting alls åt saken just nu, men i höst då du kommer tillbaka till skolan så kan du t.ex. diskutera saken med din skolhälsovårdare och hen kan då ta ställning till om du borde visa den för en läkare.
Läkare tittar på födelsemärken alla dagar, på alla olika delar av kroppen så för läkaren är det ingenting konstigt eller pinsamt fast födelsemärket skulle vara på ett område som normalt täcks av kläder.
Kram,
Tessi