corona?
20.11.2023
Hej. Jag har varit med en kompis som haft corona, var med henne dagen hon fixk symptom och vi är ganska nära varandra, hennes kille har också corona. Och min killes mamma har också det men har intr träffat henne, men min kille har träffat hene snabbt bara, ingen närkontakt.
Men jag har ont i halsen till och från och har väldigt ont i bröstet och tungt att andas. Har inte haft någon feber, högst jag haft är 36.7 på en kväll. Så vet inte vad det är av. Tog ett hemmatest till corona första dagen min kompis också tog testet, men det visade negativt, hade bara lite i halsen då ännu så vet inte om det var för tidigt eller vad det var. Men känner mig inte bra och i skick, så ska ta ett till test för att se. Men kan man ha corona även om det visar negativt? eller vad kan det annars vara om det inte är corona? för det gör väldigt ont i bröstet.
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2023
Hej,
Hemtesterna visar inte alltid helt 100% korrekt så det är möjligt att få falskt negativa svar, speciellt om testet har tagits väldigt tidigt under sjukdomsförloppet. Så finns det alltid en risk för att testen inte har gjorts rätt, t.ex. att man inte har vågat sticka upp borsten tillräckligt långt i näsan (om det är den sortens test.) På basen av det du skriver är det förstås svårt att veta om det är covid eller en annan virusinfektion men mitt råd skulle nog vara att försöka testa pånytt, eftersom du vet om att du har varit i kontakt med personer som har konstaterats vara bärare. Om du själv vet om att du har svårt att ta testet från näsan så finns det ju också test som tas från munnen (kinderna), så de kanske kan vara lättare.
Sist och slutligen är det ju samma vård som gäller oavsett, d.v.s. vila, värkmedicin vid behov och tillräckligt med vätska, men om man får det konstaterat att det är covid så kommer man förhoppningsvis ihåg att stanna hemma tillräckligt länge så att man inte smittar ner andra människor som kan ha sämre immunförsvar än man har själv. Som vi vet så påverkar covid olika personer på helt olika sätt så även om man själv inte nödvändigtvis mår sämre än vid en "vanlig" förkylning så kan smittan vara väldigt allvarlig för personer med nedsatt immunförsvar eller olika grundsjukdomar.
Med tanke på att du skriver att det gör ont att andas och känns tungt så kan du också kontakta hälsocentralen och göra provet vid laboratoriet, och vid behov skall du förstås uppsöka läkare om din situation försämras.
Kram,
Tessi