Cystor
02.11.2013
Jag undrar om det är farligt när cystor i brösten spricker? Har hört att det gör väldigt ont, men är det ofarligt? Behöver man inte göra något eller få någon vård efteråt? demia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.11.2013
Hej!
Är du säker på att det är en cysta du har i bröstet, alltså ett vätskefyllt hålrum? Cystor är vanligast under och efter klimakteriet, definitivt inte under puberteten/tonåren. Däremot är det mycket vanligt under puberteten att man har konstiga knölar i brösten. De kommer sig av att bindvävnaden, fettvävnaden, mjölkkörtlarna och mjökgångarna i brösten utvecklas och det kan ske i lite olika takt. Därför kan det kännas som en knöl i bröstet, men de försvinner oftast på en eller ett par månader, ofta på kortare tid än så. Man kan även känna knöligheter i brösten under olika perioder av menscykeln och om man går ner i vikt.
Även om du mot förmodan skulle ha en cysta i bröstet, så försvinner sådana oftast helt av sig själv utan att man behöver ha ont av det eller måste undersöka och behandla det. Men högst troligen är det bara helt naturliga knölar som kommer att förändras eller försvinna med tiden vartefter dina bröst utvecklas. Brösten kan utvecklas ännu tills man är typ 20 och faktiskt förändras också under hela livet. Men är du ändå orolig, så är det bara bra att du gåt tex till skolhälsovårdaren, så att hon kan försäkra dig om att den knöl du har är ofarlig.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott, som just forskat i saken iom Månadens tema om Bröst.