Dålig andedräkt
27.09.2023
Hej, Jag har en under en längre tid haft problem med att jag har en obehaglig/illaluktande smak i munnen. Det känns som om jag konstant har dålig andedräkt även fast jag är jätte noga med min tandhygien. Jag har besökt tandläkaren för ungefär ett år sen och nämde dethär men hon sa bara att hon inte vet vad det kan bero på och så var det inget mera med det. Det har inte blivit något bättre sen dess och jag mår väldigt dåligt över dethär. Det tynger på mig väldigt mycket och jag undviker sociala situationer så mycket som möjligt pga detta. Jag tror inte att det är min munhälsa som är problemet utan att det är något annat som orsakar dethär. Borde jag ta kontakt till hälsovårdcentralen? Jag tycker det är väldigt jobbigt att ringa telefonsamtal och har väldig ångest över det därför har jag inte tagit tag i det tidigare.. S.L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2023
Hej,
Trots att du besökte tandläkare för ett år sedan så tycker jag att du skall börja utreda saken genom att boka tid hos en tandhygienist. Tandhygienisten kan då ta ställning till om det finns någonting annat i munnen som kan orsaka dålig andedräkt, t.ex. inflammationer i tandköttet, beläggning på tungan/i svalget eller om det t.ex. kan bero på för liten salivutsöndring. Tandhygienister är också vana vid att svara på frågor kring dålig andedräkt så det är ingenting man behöver känna sig självmedveten över.
Det är antagligen billigare om du besöker den kommunala tandvården än om du besöker en privat tandläkarklinik, men köerna inom den kommunala tandvrden kan också vara betydligt längre så om du vill få det avklarat snabbt så rekommenderar jag att du går privat. På vissa klinikers hemsidor kan man kolla priserna och boka tiden via nätet, men i övrigt kan man också alltid ringa och fråga om priser och lediga tider.
Du är långt ifrån den enda som tycker att det är besvärligt att ringa telefonsamtal, men du kan försöka tänka på att personen som svarar i telefon då du ringer är anställd just för att ta emot samtal - och gör sannolikt det många gånger per dag, så antagligen är ditt samtal inte annorlunda än någon annans. Ofta skjuter man också upp samtal just till tandläkaren, läkaren eller dylikt eftersom man ofta inte känner sig helt bekväm med att besöka dem överhuvudtaget. Men kom ihåg att alla dessa tjänster är sådana som finns till för dig, och för att DU skall må bra, så du gör helt rätt i att boka en tid.
Om det sedan visar sig att det inte denna gång heller skulle hittas en anledning till din andedräkt och tandhygienisten inte har några råd att ge så kan du fundera vidare på att besöka en läkare, men i de allra flesta fall är orsaken i munnen, även de gånger som problemet inte är dålig munhygien.
Kram,
Tessi