Depremerad, hjälp
25.10.2023
Hej, ganska länge sen har jag måt riktigt dåligt och denna känslan få bort efter några dagar och efter det blev jag på jätte bra humör, liksom inget har hänt me mig och då jag tänkar på det så säger jag åt mig själv "va dramatisk jag var" efter några veckor får jag denna känslan igen...
Det far bort och kommer igen hela tiden liksom jag vet inte längre om jag mår bra eller inte?
Jag orkar inte me skolan, vänner, familjen, mina hoppy som ja älskar, jag orkar inte tala med någon om det, det känns att jag bara vill fa bort till något ställe som ja kan vara själv hela tiden, ingen som stör mig. Jag vill så mycket ha någon som förstår mig och som jag kan tala med varje dag(inte vänner eller familjen) och det är som är problemet att jag inte orkar eller vågar fara till någon psykolog:(
Är det deppresion? :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2023
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som att du är nedstämd eller eventuellt deprimerad. Det är egentligen inte så stor skillnad mellan de två känslotillstånden men man brukar tala om att det rör sig om en depression då känslan har pågått i över ett par veckor. Som du vet så är det helt normalt att livet inte alltid är roligt och det finns tyngre perioder för nästan alla människor, men det du beskriver om att inte orka eller ha lust med någonting och att du helst skulle bli lämnad ifred låter som någonting som du borde ta på allvar.
Precis som du skriver så behöver det inte vara någonting speciellt som har hänt som gör att man drabbas av nedstämdhet eller depression, men det är bra om man själv reagerar på att någonting är fel så att man kan göra någonting åt saken. Det behöver inte kännas som det gör just nu, och det finns absolut en väg uppåt igen men det kan kräva att du själv orkar berätta om det för någon så att du kan få hjälp med att ta dig ur din situation.
Du skriver att du inte vill tala med vänner eller familj och att du inte orkar eller vågar gå till en psykolog. Det kan vara otroligt tungt att försöka hitta hjälp då man befinner sig i det tillstånd där du är just nu, det kan kännas alldeles övermäktigt att ta reda på vem man skall gå till eller hur man skall ordna saker då man helst av allt inte skulle göra någonting alls. Men fundera över om det finns någon i din närhet som du kunde be om hjälp så att du inte skulle vara helt ensam om detta. Den personen kan förhoppningsvis hjälpa dig ta reda på kontaktuppgifter och boka en tid. Och det finns ingenting du behöver vara rädd för då det handlar om att gå till en psykolog. Psykologer och psykiatriska sjukskötare är vana vid att ta emot nya klienter så de kommer att ta på sig ansvaret i den situationen. Det är alltså inte du som behöver styra samtalet utan behöver bara vara ärlig.
En bra sida som du kan ha hjälp av är psykporten. Där finns både information och olika tester man kan göra som kan hjälpa en ta reda på hur man mår. Man kan också hitta tips på olika saker som kan hjälpa. Om du känner att du inte ännu klarar av att besöka en psykolog så kan du också chatta med en psykolog varje måndag och torsdag mellan 19-22 på ärligt talat.
Jag hoppas att du tar mod till dig och berättar för någon hur du mår. Jag tror att det finns människor som bryr sig om dig och vill ditt bästa, och de skulle säkert vilja finnas där som stöd för dig bara de visste om din situation. Det kommer att vända, men börja med att be om hjälp.
Många kramar
Tessi