Depression?
22.10.2023
Hej, jag behöver lite hjälp.
Jag har märkt under senaste tiden att jag tror jag är deprimerad. Under senaste tiden har mitt självskadebeteende börjat igen samt att jag har börjat dricka mera alkohol. Nu undrar jag hur och med vem man kan prata om detta i Jakobstadstrakten? Tidigare gick jag till skolkuratorn, men blev färdig med skolan i vår och har inte pratat med någon sedan dess. Svara gärna så snabbt som möjligt. Deprimerad kille?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
24.10.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Vad bra att du hittat hit till Våga Fråga! Det är jättefint av dig att du märkt att du börjat må sämre och gärna vill söka hjälp. Jag listar här under några ställen i Jakobstadstrakten som du kan vara i kontakt med för att prata om det du går igenom just nu.
• Ungdomsstationen Fiilis erbjuder samtalsstöd och rådgivning för unga i åldern 12–29 år, helt gratis. Där jobbar både David (måndag-torsdag) och Tina (fredag). Du kan boka tid genom att ringa eller skicka ett sms till numret 040–8051216.
• Psykiatriska vuxenmottagningen som hör till Österbottens välfärdsområde hjälper också helt gratis. En psykiatrisk sjukskötare nås måndag-fredag på numret 050–4098907.
• Det finns även privata psykoterapeuter i Jakobstad, men de är tyvärr ganska dyra.
• Ifall du känner att du vill ha hjälp med att ta kontakt till något av de ovannämnda ställen kan du alltid kontakta det uppsökande ungdomsarbetet i Jakobstadsnejden. Det uppsökande ungdomsarbetet är också helt gratis. Deras kontaktuppgifter hittar du HÄR.
Utöver dessa finns det också tjänster där du kan få samtalshjälp via telefon eller chatt. Jag nämner dem här ifall du hittar dig i en situation där du känner att du inte kan vänta att få tala med någon.
• Ärligt talat-chatten hittas HÄR. Där kan du chatta anonymt med en psykolog varje måndag och torsdag kl. 9-12 samt kl. 19-22.
• Kristelefonen betjänar på svenska måndag och onsdag kl.16-20 samt tisdag, torsdag och fredag kl. 09-13 på numret 09 2525 0112.
Ta hand om dig <3
Kram, Lila