Diabetes?
02.09.2016
Tjenixen Jag är en flicka på 15 år 158.5 cm och väger ca.46 kg. Nu är jag orolig för jag får rejäla svettningar flerq gånger per dag och är törstig oftare än vanligt. Jag sa detta till min mamma som har varit diabetesskötare och hon sa att det låter som att sockret spökar. Vi mätte det och då var det 4.6 och hade då ätit en youghurt och en mokkaruta 45 min före det. Mätte senare på kvällen och då var det 5.7. Detta var 1.9. 2 september gick jag till skolhälslvårdaren och mätte sockret och då var det 5.7 igen detta var kl.10.00. Vill tillägga att då jag får de rejäla svettningarna tappar jag all kraft och får en illamående känsla i kroppen men då jag äter elr dricker ngt försvinner det. Vad kan detta vara? Är det diabetes? Har haft det i ca. 1 vecka Ooorooolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2016
Hej.
Det låter som att det skulle vara läge att kolla upp saken ordentligt. Jag tycker att du ska tala med din skolhälsovårdare om hon kan lägga en remiss till blodprov åt dig (eller mäta själv) vad du har för fastesocker. (d.v.s. ditt blodsocker då du har varit oäten i 12 timmar.) Det brukar kunna ge en fingervisning om huruvida någonting är på tok. Ett annat test man kan göra är sockerbelastning. (då man tar tre olika blodprov och du skall dricka en sockerlösning - och så ser man hur kroppen reagerar.)
Ett annat symtom på diabetes är trötthet, avmagring och att man kissar ofta. Har du märkt av dessa?
Jag tycker att du skall börja med att tala med din skolhälsovårdare. Beroende på om fastesockret är normalt eller inte, och hur du mår i övrigt så skulle det säkert vara bra att boka en läkartid, antingen till skolläkaren eller på hvc. Det att du har varit törstigare än vanligt under en veckas tid är inte något säkert tecken på att du har diabetes. Men för att vara säker på saken, och för att du själv skall kunna slappna av så är det säkert bra att kolla upp saken.
Kram
Tessi