Diarre
12.12.2022
Hej!
Jag har under 3 veckors tid haft problem med återkommande diarre. Det började en morgon med att jag steg upp och behövde kissa, kände också att jag behövde prutta men ut kom vattnig diarre. Tog imodium direkt men gick ännu 2 gånger på wc några minuter efter varandra och hade diarre, tog mer imodium efter varje gång och sedan slutade det. Exakt en vecka senare hade jag haft hård mage och bajsat, senare på kvällen märkte jag att det kom brunt vatten på pappret när jag torkade mig i samband med att jag hade kissat. Sedan gick det 4 dagar och så skulle jag prutta när jag inte ens var på wc och då kom det plötsligt vattnig diarre i byxan, hade inte haft dålig mage före. När jag då sedan direkt for på wc kom det diarre en gång, tog imodium. Nu kom det pånytt senast igår så att jag mittiallt behövde springa på wc och det kom diarre från ingenstans, tog även då imodium. Har varit i kontakt med hvc om detta, men ville ändå skriva hit också eftersom detta gör mig väldigt olycklig. Känner stark rädsla för att bajsa på mig när jag inte är hemma men även när jag är hemma, och har imodium med mig vart jag än går. Vad borde jag göra åt detta? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2022
Hej,
Verkligen tråkigt att höra om dina magproblem, och jag kan tro att det påverkar ditt humör. Det som ganska få människor känner till är att en väldigt stor del av vårt serotonin (en signalsubstans som påverkar vårt humör) produceras i tarmen, så om magen inte fungerar så är det ganska sannolikt att det påverkar humöret och gör en nere.
Det man nu måste ta reda på är varför din mage plötsligt har börjat reagera så kraftigt. Vet du om att du skulle ha ätit någonting utöver det vanliga eller ätit någon sorts medicin (t.ex. antibiotika) som du reagerar på? Du skriver att du inte tidigare har haft problem med magen, men finns det någon ny matprodukt som du har börjat äta nyligen? Det kan vara någonting så enkelt som att du har börjat äta en ny sorts bröd eller godis? Som du säkert är medveten om så påverkar stress i stor grad vår matsmältning, så om man har mycket på gång i livet så kan det också vara kroppens sätt att säga till om att du borde ta det lugnare. (även om det låter osannolikt att det skulle förvandlas till vattendiarré mitt i allt..) Har du varit på resa så att det t.ex. kunde vara salmonella? Ibland kan "vanliga" magsjukor också orsaka problem en längre tid trots att de i normala fall går över rätt snabbt.
Jag tycker att du gjorde helt rätt som kontaktade hvc eftersom detta behöver utredas. Det är viktigt att de kollar upp om det kan finnas någon bakterie eller parasit som kan orsaka det, och om det finns tecken på inflammation i din tarm.
Det du kan göra just nu, och det enda du egentligen kan påverka, är att försöka äta regelbundet och sådant som är "snällt" mot magen så att den skulle återfå sin balans. Där är det tyvärr inte heller så lätt att säga exakt vad man skall äta eftersom alla kroppar fungerar lite olika, men t.ex. potatis, höna, fisk och yoghurt brukar generellt vara ganska snällt. Sedan då magen lugnat sig kan du försöka öka mängden fibrer. (ofta får man rådet att äta mycket fibrer, men om magen är krånglig så kan det också orsaka diarré om man äter för mycket av dem, t.e.x. mörkt bröd). Kom ihåg att dricka tillräckligt med vätska, och att vara snäll med dig själv nu då kroppen är ilsken.
Jag hoppas verkligen att det lugnar sig och att du får hjälp hos läkaren. Kom ihåg att vi finns här om du behöver ventilera, och att ingenting är för pinsamt eller hemskt för att berätta för oss. Jag vet alldeles för väl hur besvärliga magproblem kan vara.
Många kramar,
Tessi