Eksem
08.03.2016
Jag har så länge jag kan minnas haft 0.5 cm i diameter eksem på övre insidan av låret (bara på högra benet). De är hudfärgade och kliar inte. Men jag känner att jag vill bli av med dem. Hur blir jag det? Kan det vara underkläderna som skaver? Borde jag vara orolig? Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.03.2016
Hej.
Det är inte så lätt att veta vad eksemen orsakas av. Det finns massor av olika sorters eksem, och även om man ser dem så är det inte lätt att veta vad de är för stort, så på basen av text blir det ännu svårare. Men många eksem beror antingen på att huden av någon anledning är extra torr just där. Ibland kan det bero på att ett klädesplagg skaver, och ganska ofta så får man helt enkelt inte veta vad det beror på.
Det låter bra att eksemet inte kliar, och att det har samma färg som huden i övrigt. Har du annars torr eller känslig hud? Du kunde börja med att smörja eksemet med Hydrocortisonsalva. Hydrocortison får du köpa från apoteket utan recept. Använd salvan dagligen under 10 dagars tid. Efter det kan du fortsätta att smörja området med någon bassalva, t.ex. Apo base. De flesta eksem brukar åtminstone bli bättre med hydrocortisonsalva, men man får inte använda den mer än max 2 veckor i sträck eftersom den kan göra huden tunnare på området. Om inte eksemet alls påverkas av salvan så tycker jag att du skall gå och visa upp det för din skolhälsovårdare eller för en sjukskötare på hvc. De kan då avgöra om du borde träffa en läkare eller om de kanske har något annat knep som skulle hjälpa.
Hoppas att det ordnar sig!
Kram
Tessi