eksem
08.02.2024
hej
jag lider av atopiskt eksem. Jag har allti stora utslag på hela kroppen och hela ansiktet som tar sjukt och svider. Men hela mitt liv har också blivit förstört pga detta jag känner mig konstant som ett monster och alla ska påpeka mina eksem hela tiden. Jag känner mig aldrig fin och tittar tillbaka på tider när jag var utan eksem och saknar mitt utseende. Jag gör ingenting på fritiden länge heller. jag går konstant runt och bara känner mig ful. villket jag också är med alla mina eksem i ansiktet. jag vill inte heller söka hjälp för jag har grov hypokondri och vet ungefär att läkaren kommer säga jag har cancer och ge dödsdomen (men det är ett helt annat problem) finns det nånting som kan hjälpa mig ur denna sitsen? hjälper inte hur mycket jag än smörjer eller använder kortison.
jag är berädd på att hela mitt liv är förstört
mvh eksem atopikern

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2024
Hej,
Jag hör att du mår jättedåligt över din situation, och då är det nog viktigt att du skulle försöka hitta kraft att göra någonting för att ändra på den. Jag vet ju inte hur mycket det har undersökts vad det är som orsakar dina eksem, och du har antagligen redan testat med att lämna bort olika produkter för att se hur det påverkar eksemen. Det är ju inte heller lätt att veta alla gånger eftersom det ofta tar tid att utreda sambanden och vissa tillsatsämnen som kan orsaka jobbiga eksem (t.ex. citronsyra) finns i nästan allting.
Jag vet att du skriver att du inte vill söka hjälp hos en läkare men jag tror ändå att det skulle vara det lättaste sättet att få hjälp. Jag kan förstå din rädsla för att de skulle hitta något "fel", men samtidigt så är det ju också hela tanken, att läkare skulle hitta de fel som finns i tid så att de går att behandla och man slipper gå omkring och lida. Rent tidsmässigt så har du gått omkring och lidit så länge redan att jag tror att det är betydligt mer emotionellt tungt än det skulle vara att faktiskt besöka en läkare.
Snälla ta mod till dig och börja reda upp saken. Börja med att ringa till hvc och boka en läkartid <3
Många kramar,
Tessi