en tjej som får ont i magen
30.12.2015
Hej det är såhär att nu i 3 dagar har jag haft jätteont i magen när jag äter en vanlig portion mat som ändå är liten för att va vanlig. Då får jag kramp i sidorna av magen o gör ont när jag rör på mig kan räcka att bara röra lite på mig tex gå o hälla upp ett glas vatten. Vad är fel på mig? Haft ätstörningar förr men har inte det längre o inte haft det på ett tag så vad är fel o vad kan jag göra vill helst inte snacka med nån docktor o när jag säger till mina föräldrar säger dom bara att det är för att jag inte äter så mycket k

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2015
Hej.
Om smaärtan började "plötsligt" för tre dagar sedan, d.v.s. du har inte haft problem med magsmärtor innan det så tror jag inte att de har med dina tidigare ätstörningar att göra. Jag vet ju inte hur ont du har, om det är bara så mycket att du registrerar att det gör ont, eller om det gör så ont att du inte kan tänka på någonting annat? Kan du kissa och bajsa normalt? T.ex. förstoppning kan ju orsaka magsmärtor om det har pågått en längre tid.
Nu tycker jag att du skall fundera över HUR ont du har, t.ex. på en skala mellan 1-10. Om värken är 1-4 så behöver du kanske inte göra någonting alls för tillfället, men om värken är 5-10 så tycker jag att du skall kontakta hvc. Det KAN ju vara någonting så "enkelt" som en vanlig magsjuka som orsakar smärtan, men det kan ju också vara någonting som behöver kollas upp och åtgärdas, allt från urinvägsinfektion till blindtarmsinflammation, och såhär på bsen av det du skriver så har jag ändå svårt att veta vad det kan vara eftersom jag inte kan fråga dig om fler detaljer.
Så mitt råd är alltså att du skall känna efter, och vid behov kontakta hvc och höra efter med dem om de tror att du borde träffa en läkare. Om inte smärtan går över eller om den förvärras så tycker jag självklart att du skall söka hjälp.
Lyssna på din kropp så vet du nog vad du skall göra.
Kram
Tessi