Endometrios
23.03.2014
Hej! Jag undrar en sådan sak vad riktigt endometrios är. Sådär i stora drag vet jag ungefär men vilka risker och följder och dylikt har jag inte på klart. Jag vet att jag har det i släkten och vet att jag kanske borde kolla upp om jag har det. Hur undersöker de om man har det? Via blodprov eller ultraljud? Är det till en läkare man ska gå?
Tack på förhand! hijklm
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.03.2014
Hej, jag klipper ihop lite svar som vi fått av barnmorskor som svarat på liknande frågor tidigare.
Endometrios är en inflammatorisk sjukdom i lilla bäckenet. Den uppstår genom att delar av mensblod rinner ut i lilla bäckenet genom äggledarna och här ger upphov till inflammation och ofta svåra smärtor hos en del kvinnor. Vanligt är att man då har svåra menstruationssmärtor men även smärtor runt ägglossningstid. Djupa samlagsmärtor är ett annat vanligt symptom och värk när du rör dig och går på toa hör också till symptombilden.
Om man ska helt säkert kunna diagnostisera endometrios måste man göra en laparoskopi (titthålsoperation). Visar det sig att du har denna sjukdom finns behnadling att få i form av bra smärtstillande medicin samt hormonbehandling för att minska äggstockarnas aktivitet, ibland börjar man med ett kombinerat p-piller. / Barnmorskan Kristiina
Jag ger nog rådet att du går till en gynekolog och får kollat om du verkligen har endometrios eller inte. Onödigt att gå omkring och vara orolig över något som kanske inte alls gäller för dig. De kollar nog via en inre undersökning (nedrevägen) om du har endometrios. Boka tid till en gynekolog på din hvc, berätta att ni har i släken och att du är lite orolig över om du kanske också har det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna men hjälp av ett gammalt svar av barnmorskan Kristiina.