EnFundersamTjej
14.06.2023
Hej!
Jag har under några månader upplevt syner eller jag vet inte om det är som hallucinationer och dom är inte jätte regelbunda. Jag kan se ibland när jag kommer gåendes en person stå nånstans och när jag tittar igen är de ingen där. Det har också varit katter jag har sett och band.... Jag har inte riktigt vågat berätta det här för nån, har tänkt om jag överreagerar eller om jag bara har en stark fantasi. Sakerna som poppar upp i synfältet är inte läskiga, helt "vanliga" personer typ. Det jag nu har börjat fundera på är om jag nån gång kör bil och ser att nånting kommer på vägen.. Det kanske inte är det säkraste.. Nu börjar jag fundera om jag bara inbillar allt eller kan det vara nått seriöst??!? Nervös tjejjj
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
19.06.2023
Hejsan!
Somliga människor kan ibland höra eller se saker som egentligen inte finns. Fastän de inte är på riktigt kan det kännas mycket verkligt. Detta är vad vi kallar “hallucinationer”. Hallucinationer kan bara skiljas från verkligheten med hjälp av förnuftet - det som uppfattas i hallucinationen kan alltså kännas lika verkligt som allt annat för personen som upplever den.
Hallucinationer kan ibland bero på ett allvarligt psykiskt tillstånd som kallas psykos men då är också oftast andra sinnen inblandade: man kan uppleva att egna tankar och känslor också är påverkade och även andra människor börjar reagera på att man beter sig konstigt. Stress, mycket ångest och dålig sömn under långa perioder kan också för vissa orsaka hallucinationer. En orsak till dina hallucinationer kan dels vara att du är väldigt vaksam på saker som händer runtomkring dig.  Ju mer man grubblar på något, desto mer brukar man uppleva att man ser tecken på detta omkring sig.
Våra ögon kan också skoja med oss. De flesta av oss har någon gång varit med om att vi tyckt att vi sett någonting klart och tydligt och nästa sekund är det borta! Detta brukar man kalla för en optisk illusion. Det betyder att hjärnan, som tolkar allt man ser, ibland missar sig och gör en feltolkning och då kan man uppleva det du upplever. Här kan du läsa mera om optiska illusioner: Vad är en optisk illusion?
Hallucinationer är inte skadliga i sig, men det är viktigt att du undersöker anledningen till att du hallucinerar så jag rekommenderar att du besöker en läkare.
Hälsningar Camilla