Fläckar i armhålan
25.02.2024
Hej! Igår efter jag duschade märkte jag att jag i båda armhålorna har en brun ganska stor fläck, den är brun/röd och kliar lite. Jag googlade och det stod diabetes, och för mig som hypokondriker var det inte en fröjd att läsa. Fläckarna syns bäst när lampan är av och syns sämre i dagsljus. Jag rakade mina armhålor för några dagar sedan så undrade om det kunde va nått av de, eller av typ tighta tröjor eller av tvättmedel. Jag tänker på eftersom det kliar att det kanske är en allergisk reaktion?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2024
Hej,
Jag ser ingen anledning till att dra slutsatsen att detta skulle ha någonting att göra med diabetes, så på den fronten kan du nog andas lugnt. Det är vanligt hos diabetiker att de drabbas av t.ex. svampinfektioner i huden men alla svampinfektioner är inte en följd av diabetes.
Det låter som hudirritation, eventuellt en kombination av att du har rakat dig och sedan lagt deodorant vilket har gjort huden i armhålorna torr. Mitt råd är därför att du inte rakar dig de kommande veckorna, och att du smörjer armhålorna med hydrokortison under några dagars tid. Tvätta dagligen med bara vatten. Antagligen kommer irritationen att minska inom några dagar. Fortsätt efter det med att smörja med någon fet bassalva, t.ex. Apobase.
I fortsättningen skall du vara uppmärksam på att rakhyveln alltid skall vara ren och vass, då är risken mindre för hudirritation. Om problemen skulle bli värre trots att du använder hydrokortison så kan du besöka din skolhälsovårdare och diskutera saken.
Kram,
Tessi