Födelsemärke i underlivet
05.06.2016
Hej!
Jag har ett jättestort födelsemärke i underlivet, just vid troskanten. Kliar int eller stör inte men är stort och mörkt? Står ut jättemycket och hänger nästan och dinglar, typ rädd att det ska falla av hhaha. Farligt?? Har nog inte alltid varit då stort, har alltid haft det dockk
Alltså det stör inte mig alls men är stort och mörkt, har växt och jag oroar mig för det. Har ju inte solat det stället alls heller.. Måste det tas bort?? H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2016
Hej.
Det är svårt att säga om födelsemärket borde tas bort bara på basen av det du skriver. Men födelsemärken som är placerade så att de t.ex. skaver mot kläder (troskanter, bh-band o.s.v.) kan det nog löna sig att ta bort eftersom de annars kan irriteras av att ständigt skava mot någonting. Sen förstår jag naturligtvis att det skulle vara mindre känsligt att fara och visa upp ett födelsemärke som sitter på ryggen än ett som är vid troskanten.
Hur som helst så tror jag att det är bäst att inte försöka åtgärda saken nu i sommar, med tanke på att det brukar vara varmt och svettigt på sommaren. I höst, typ september-oktober då det igen är svalare ute så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare. Hon kan då ta en titt på födelsemärket och avgöra om du borde visa upp det för en läkare.
Att ta bort födelsemärken brukar gå snabbt och vara lätt. De bedövar området och tvättar det. Beroende på var exakt födelsemärket är så får du antingen klä av dig trosorna eller ha dem på dig, men du behöver inte vara pinsam. Antagligen lägger de en duk över området som bara har ett litet hål så att det är födelsemärket som syns. Sen då området är bedövat så skär läkaren bort födelsemärket och lägger några stygn i huden. Ovanpå stygnen läggs sårtejp så att såret skall hållas rent. Sen får stygnen sitta kvar i 7-10 dagar och efter det får du gå till din hälsovårdare så tar hon bort dem. Lätt som en plätt och inget att oroa sig över.
Men som sagt. Låt födelsemärket vara nu över sommaren och ta tag i saken i höst.
Kram
Tessi