Förkyld för tredje gången
20.03.2014
Hej, jag har blivit förkyld/sjuk väldigt mycket på sistone. Nu är det fjärde gången på ungefär två månader.
De två första var riktiga förkylningar, hög feber och täppt i näsan. Dessa var det ungefär 1-2 veckor mellan. Men i torsdags förra veckan under kvällen så hade jag jätte ont i halsen och kunde inte gå till skolan på fredagen. Jag hade då jätte jätte ont i halsen under fredagen-söndagen och var lite snuvig. På måndagen hade jag bara lite ont och på tisdagen och onsdagen var jag nästan frisk. Lite hes bara pgr av att jag var lite hostig.
Och igår började jag nysa lite halvt mycket och det har jag även gjort otroligt mycket idag. Det har varit såna där lite äckliga slemnysningar och sen har min näsa börjat rinna hela tiden. Har även slemsnor.
Men vet inte varför.
Verkade som om den tidigare förkylningen var över eftersom jag mådde mycket bättre under veckan, så är detta en ny förkylning?
Och varför blir jag förkyld så mycket.
Kan tillägga att jag sover ganska dåligt under dagarna, men under helgerna sover jag ut. Jag äter nyttigt och tillräckligt.
Hade bara ett problem förut att jag fick ont i magen så fort jag åt eller drack och jag övervägde om det var magsår eller bara dyspepsi.
Har det något att göra med mina väldigt snabbt återkommande förkylningar?
Och har ni förslag på vad jag ska göra för att hålla mig frisk?
Kan inte missa för mycket skola, kommer ju ha massa nationella nu :(
Tack på förhand :) Sjukling

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.03.2014
Hej Sjukling!
Hur mår du idag? Blev det mera förkylning av det?
Först, åtmisntone här i Österbotten har det gått en maaaassa olika förkylningar, influensor och magsjukor den här vintern. Jag vet inte hur många familjer jag känner där alla varit sjuka i flera omgångar, så att någon i familjen hela tiden varit sjuk. Kanske har det varit den varma vintern som gjorde det, kanske råkar det sig bara så att det rört sig flera olika smittor här i trakterna. Men kanske har det varit likadant där du är och att det kanske har sina helt naturliga förklaringar.
Men vissa blir också lättare sjuka än andra. Tycker du att du kanske har dålig motståndskraft, så finns det flera helt normala, alldagliga saker det kan bero på (lite nedsatt immunförsvar behöver inte alls vara ettt tecken på någon sjukdom) och flera helt normala, vardagliga saker du kan göra för ditt immunförsvar.
Här lite tänkbara orsaker till att man lättare blir förkyld och lite motattacker mot bakterierna;
- Du sover inte tillräckligt i veckorna. En tonåring ska sova minst 8,5-9 timmar per natt, framförallt för att kroppen både växer och reparerar sig själv under sömnen. Plus att det man lärt sig under dagen fastnar inte heller om man inte sover tillräckligt under dagen och man har svårare att lära sig nytt, minnas gammalt, koncentrera sig och tänka snabbt om man inte sovit tillräckligt.
- Man har lite olika vitaminbrister. Speciellt C- och D-vitamin är viktiga för att man inte ska blir så lätt sjuk. Dessa två finns därför ofta tillsatta i allt från juicer till mjölkprodukter, men det lönar sig att ta extra tillskott av dem. Fråga på apoteket vilka mängde de rekommenderar för en tjej i din ålder. Äter man inte tillräckligt har kroppen såklart inte energi nog att kämpa emot bobbor. Dessutom hjälper mjölksyrebakterier till att bekämpa bakterier och virus i flunssor, så tillskott av exempelvis acidofilus-bakterier i naturell yoghurt (eller drycker enkom för det här som Actimel) lönar sig absolut!
- Du rör inte på dig tillräckligt. Motion av alla de slag, om så bara av vanliga promenader, stärker hela kroppens hälsa bland annat genom att endorfiner (kroppens egna må-bra- och lyckohormoner) frigörs kontinuerligt. Sitter man bara inne får man inte heller tillräckligt mycket dagsljus och laddade joner i friska luften och då blir man tröttare, och är man tröttare blir man lättare sjuk också.
- Dålig handhygien - någonstans kommer ju bobborna ifrån.
- Man fryser för ofta. Det påstås visserligen att köld inte har något att göra med om man blir sjuk eller inte, men det har bevisats att beväringar i militären oftast blir sjuka när det är 0 till -5 grader kallt. Teorin är att de då har för lite kläder på. Så att klä sig varmare kan alltså också löna sig, speciellt om man typ går med bara Converse och en tunn jacka under vintern ;)
Hoppas du kryar på dig ordentligt snart och hoppas våra råd hjälper!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott