Förkylningar och allergi
19.03.2016
Hej. Ja har haft problem med förkylningar de senaste 4-5 åren. Ja blir förkyld mer eller mindre 1 gång per månad, ibland oftare. Jag har även allergi mot damm, mögel mm. Vad kan förkylningarna bero på? Kan man ha ett dåligt immunförsvar även fast man äter nyttigt och tillräckligt mycket? Och om man har nåt virus som "vilar" i kroppen, kan allergireaktioner vara en "startpunkt" för dem?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2016
Hej.
Det är ofta så att om man har utvecklat en allergi mot mögel, damm och dålig inomhusluft så reagerar man snabbare och mer kraftigt på förkylningar och virus än man annars skulle göra. Man kan se det som att immunförsvaret hela tiden är på helspänn och därför reagerar mycket mer än normalt. Det känns ofta lite tröstlöst då man är mitt i det och upplever att man inte riktigt hinner återhämta sig innan man åker på nästa förkylning.
Jag tycker att du nu skall antingen gå till din skolhälsovårdare eller boka en tid till en läkare på hvc för att få diskutera saken. De kan då lägga remisser till lab.prover och ta reda på om allting är som det ska, och om det finns någonting du själv kunde göra för att påverka situationen.
Precis som du själv skriver så är det naturligtvis viktigt att du äter rätt och mångsidigt och får i dig tillräckligt med vitaminer. Det är också jätteviktigt i ditt fall att du undviker att röka och utsätta dig själv för tobaksrök eftersom det garanterat gör saken värre.
Men börja med att kontakta en hälsovårdare eller läkare så får ni tillsammans se hur ni fortsätter utredningarna.
Kram
Tessi