foteksem?
10.02.2014
Hej. Jag har en fråga om mina fötter. Det är så att hela mitt liv har min hud flagnat bort mellan tårna. Speciellt efter att jag har varit i duschen. Ibland kliar det fruktansvärt, men inte ofta. Jag börjar fundera om det är fotsvamp men jag har haft det i flera år. Jag undrar hur man kan förebygga dethär? Måste jag besöka skolhälsovårdaren? Jag skulle helst inte vilja gå dit om det inte är ett måste. Tack på förhand!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.02.2014
Hej, egentligen skulle jag rekommendera att du skulle gå och visa upp dina fötter åt skolhälsovårdaren. Det är ju inget att skämmas över och hon har ju sett allt så hon kan inte bli chockad över något. Men om det ändå känns otrevligt skulle jag rekommendera att du går till Apoteket och förklarar vad du har så kan de ge dig något receptfritt kanske en salva eller talk eller liknande. Det låter lite som svamp, då brukar huden flagna mellan tårna och så brukar det klia. Det är bara det att om det skulle vara svamp, så finns det många olika svampar, inte bara en...så om du får en recpetfri medicin från Apoteket så kanske den medicinen är mot en annan svamp än den som du råkar ha, och då hjälper det ju inte :( Men om du går via skolhälsovårdaren så kan du kanske få ett recpet eller träffa en läkare om skolhälsovårdaren tycker att det behövs och då kan de ta en provbit (det gör inte ont) som de skickar för odling och så får du recept på en medicin som är ämnad just för den svamp som du har.
Man kan också prova sätta tea tree olja på huden, man får den från Häslokostaffären. Det kan vara lite starkt men kan ibland lindra kliande hud. Du ska också komma ihåg att alltid torka ordentligt mellan tårna efter duschen. Om det lämnar lite fukt där så trivs svampen bättre. Att sätta talk eller vanligt potatismjöl mellan tårna är också ett tips. Du ska aldrig smörja in huden mellan tårna, det gör att huden luckras upp, går sönder och så kan tex svamp lättare få fotfäste där.
Överlag är det onödigt att gå omkring och lida över detta, det finns massor med hjälp att få. Men det bästa och mest effektiva sättet är att börja hos skolhälsovårdaren.
Hälsar medicinska fotvårdaren och ungdomsinformatören Sanna