fotsvamp
17.11.2015
Hej. Jag har ett problem. Jag har fotsvamp och jag vågar inte gå till skolhälsovårdaren eller berätta för mamma. Det kilar helatiden och det lossnar skinn. Vad ska jag göra thegirl

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2015
Hej.
Att ha fotsvamp är ingenting du behöver skämmas över, det kan hända vem som helst och det behöver inte bero på någonting som du har gjort.
Steg nr ett är att se till att fötterna är rena och torra. Byt strumpor varje dag och se tll att fötterna inte är svettiga eller fuktiga inne i skorna. Det kan vara ett jättestort problem för många att det kliar så mycket mellan tårna p.g.a. fotsvampen, men klådan brukar snabbt gå över då man börjar behandla fotsvampen.
På apoteket finns många olika receptfria läkemedel som kan användas för att behandla fotsvamp, t.ex. Lamisil, Fungorin, Daktarin och Trosyd. De kostar mellan 9-20 euro. Behandlingen är lite olika beroende på vilket medel du använder men det står i bipacksedeln hur du skall göra.
Du behöver som sagt inte alls vara pinsam över att berätta om svampinfektionen för din mamma, men om du inte vill så kan du själv gå till apoteket och köpa medicinerna och behandla svampinfektionen.
Det ordnar sig!
Kram
Tessi