fråga
29.04.2015
Hej! Jag funderar på om det är möjligt att man kan få smitta i anus innan man tydligt känner av toncillit? Och får man symtom då och måste det botas?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.04.2015
Hejsan! Toncillit kan vara orsakat av både bakterie (ex streptokocker) och virus.
Nu gissar jag att den här frågan ställs på basen av den andra frågan jag svarade tidigare idag angående streptokocker och skriver svaret utgående från detta.
Ja. Streptokocker kan man ha först i rumppan och de kan sedan sprida sig (via händer och sex) till halsen. Eller så tvärtom dvs från halsen till rumppan. Symtomen i rumppan är oftast klåda. Oftast är klådan så pass besvärlig att man nog vill ha behandling dvs antibiotika. Men man kan också ha streptokocker i rumppan utan symtom och då behöver man inte heller behandla dem. Men om man är gravid kvinna som ska föda barn brukar man få en antibiotika dos på vid förlossningen för att inte smitta barnet. Därför tas det prov av alla gravida i slutet av graviditeten innan de föder.
Hoppas du nu fick klarhet i det här! :)
Med vänlig hälsning, Annika       barnmorska - hälsovårdare