frågor
28.04.2015
Hej! Jag funderar nu om man kan ha oralsex med sin pojkvän om man har toncillit orsakad av streptokocker bakterie i halsen?
Dessutom funderar jag hur stor risken är art jag skulle ha hiv-killen jag har har haft en tjej tidigare, hon har haft flera partners från tidigare men alltid använt kondom med dem, villet också min kille och hon gjorde när dom hade sex. Dock hade dom nog oralsex oskyddat innan sex. Har inga symtom men blev bara fundersam när jag stötte på det här. Minns inte heller om jag hade några förkylningssymtom. Tack på förhand!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.04.2015
Hejsan! Ifall man har streptokockinfektion i halsen har man oftast verkligen sjuk hals. Jag har svårt att tänka mej att man skulle vara jätteintresserad av oralsex just då! Dessutom kan streptokocker rätt lätt smitta via händer o munnar till ex anus. Så det är nog kanske inte att rekommendera. Antibiotika-kur och hälsan först så blir njutningen desto större utan tråkiga följder efteråt...
Om jag förstod saken rätt så vet du alltså inte om ifall det finns en hiv-smitta eller inte. Ifall det finns en hiv-smitta ska hiv-testning givetvis göras. Ifall du bara har en oro är det säkerligen bästa sättet att göra hiv-testet för att slippa oron. Faktum är att det på senaste tiden har blivit allt vanligare att läkare sätter in hiv-test i samband med andra laboratorieprover ex inför en större operation. Liksom bättre att vara "safe than sorry" där bland personal och övriga patienter.
Sen är det ju nog bara så att risken för hiv-smitta är ju nog yttepytteliten i Finland. Betydligt större är risken för könssjukdomar. Om jag vore dej skulle jag nog oroa mej mera för könssjukdomar än för hiv. Du kan läsa mera om könssjukdomar här. I spalten till vänster finns mera info.
Om jag skulle vara dej skulle jag inte lite på folks snack om att de har använt kondom med den och den då och då. I stundens hetta är det nog ofta så att kondomen kommer på sen just innan det kittlar till som allra mest - och då kan slemhinnor redan flera gånger ha varit i beröring och smittan redan skett...
Var rädd om dej! Med vänlig hälsning, Annika        barnmorska - hälsovårdare