Funderingar om hälsa

09.04.2024
Jag undrar om min ADD kan göra så att jag har IBS och VAD innebär IBS?
Jag undrar när jag behöver ta glukostabletter min kost är väldigt enformig och jag undrar ven och vilka behöver glukos tillskott? Heppa tyttö
Tessi klippt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar

10.04.2024

Hej.

Jag skall börja med att förklara lite om vad IBS innebär, så tar vi resten av din fråga sen. IBS står för Irritale Bowel Syndrome, d.v.s. irriterad tjocktarm. I sig är inte IBS en diagnos utan en beskrivning av olika symtom. Därför kan olika personer som lider ab ibs ha väldigt olika symtom, allt från diarré till förstoppning till gaser i olika kombinationer. Personligen blir jag alltid lite provocerad då människor besöker läkare för olika symtom från magen och bara får svaret att det beror på ibs - eftersom det inte är ett svar utan snarare ett symtom. (Det är lite som att besöka läkaren för att man känner sig sjuk och bara få svaret att det är feber, för feber är bara ett symtom på någonting och inte en diagnos i sig.)

Jag tror inte att dina magproblem beror på din ADD men de kan absolut förekomma samtidigt. Magsproblem av olika slag förekommer ofta hos personer som lider av depression, panikångest, nervositet o.s.v. men det är inte så lätt att veta vad det sist och slutligen är som orsakar de olika problemen utan bara att de förekommer samtidigt. Men om du upplever återkommande problem med magen så tycker jag att du skall diskutera saken med en läkare och i bästa fall får du hjälp för det (vilket i bästa fall också kan lugna din ADD eftersom din serotoninproduktion kanske skulle stabiliseras om din mage mådde bra.)

Jag tror inte att du behöver ta glukostabletter överhuvudtaget. Glukostabletter innehåller enbart socker, och används för att höja blodsockret då t.ex. viabetiker upplever hasiga blodsockerfall. Däremot finns det ett kosttillskott som innehåller glukosamin, som sägs ha goda egenskaper t.ex. för kroppens leder. Stora undersökningar som har gjorts har dock visat att användningen av glukosamin inte har någon påvisad positiv effekt, men kan däremot orsaka symtom från magen och obalans i blodsockernivåerna hos känsliga individer. I sig behöver det inte vara ett problem att din kost är enformig så länge du får i dig det du behöver, men om du vet att du t.ex. inte får i dig alla vitaminer och spårämnen du behöver är det bäst att börja med att se över det du äter och vid sidan om det t.ex. äta vitamintabletter som du kan köpa på apoteket. Du kan be apotekspersonalen om hjälp för att hitta det preparat som är bäst för just dig.

Kram,

Tessi

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej! Jag är en man på 21 år som nyss fått en uppväckelse av min tandläkare som på mitt senaste besök efter ett uppehåll på 3 år var chockerad över tillståndet av mina tänder, närmare bestämt emaljen. ...
Läs mera

Hej när jag och min familj skulle äta vid hestburgers för kanske någon månad sedan började jag må jätte illa jag somnade den kvällen med roskis nära sängen eftersom jag mådde så illa sedan för 3 vecko...
Läs mera

Hej! Jag lider av en binge ätstörning och behöver lite råd. Jag har tidigare haft en restriktiv kost och haft anorexia. Jag överåt och bingeade då ibland också, men det har typ blivit värre nu fast ja...
Läs mera

Hej. Jag har nu i några dagar fått tungt att andas ibland, och så varade det en stund så försvann det så tänkte inte så mycket på det. Men nu igår så fick jag det igen och denna gången försvann det in...
Läs mera