Fundersam
26.08.2015
Hejsan:)
Jag funderar om en sån sak:
Jag och min pojkvän har ett under bart förhållande och vi har sex lite nu som då.
För två dagar sedan började det ta sjukt när jag kissar, Och antagligen är det ju en blåskatarr infektion som förhoppningsvis går över av sig själv.? för det har börjat kännas bättre.
Jag har ingen lust att säga åt mamma, för då kanske hon listar ut att jag och min pojkvän har sex. Eller är det vanligt att man får blåskatarr sådär annars bara? och isf av vilka orsaker?
Jag vill inte änns tänka så långt att det skulle vara en köns sjukdom, för vi har alltid använt kondom.
Så va tror ni: Borde jag vänta å dricka rikligt tills det går om?
Skall jag gå till skolhälsovårdaren?
Eller vad tycker ni?
Jag lider annars också av ångest problem, så fastän dethär kanske inte är något allvarligt, så börjar jag tänka på värsta möjliga lösning till problemet. om ni förstår hur jag menar...
Och en sak till syns det på ett urinprov om man har haft sex?
eller är det bara om man skulle ha en könssjukdom:S
Tack i förväg, ha en fortsatt trevlig höst och sköt om er!:) Fillen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2015
Hej,
Om det gör ont då du kissar, svider, eller du känner att du måste gå och kissa ofta så är det antagligen urinvägsinfektion (blåskatarr) det rör sig om. Det är inte ovanligt att man får lite känningar av det då man blir sexuellt aktiv. Men olika människor har lite olika benägenhet att få det - så alla får ju inte urinvägsinfektion bara för att de har sex.
Första hjälpen då du börjar känna av symtomen är alltid att dricka mycket. På det sättet sköljer du urinvägarna och ser till att du måste kissa tillräckligt ofta för att inte bakterierna skall hinna växa så mycket i urinblåsan. Men om du börjar få ont i korsryggen, feber eller att värken blir värre så måste du söka hjälp. Du kan då gå till din hälsovårdare eller till hvc. Om infektionen hinner få tillräckligt "fotfäste" i urinblåsan och urinvägarna så går den inte över av sig själv utan måste behandlas med antibiotika, och därför är det jätteviktigt att du söker hjälp om värken blir värre för att inte infektionen skall sprida sig vidare till njurarna.
Det syns inte på ett urinprov att man har haft sex, och man kan få urinvägsinfektion av massor av andra orsaker än av sex. (t.ex. att man suttit på ngt kallt, gått omkring i fuktig baddräkt o.s.v. Alltid vet man inte varför man får urinvägsinfektion, det bara blir så.) För att undvika att få symtom efter att ni har haft sex så är det viktigt att du tvättar dig efteråt, eftersom det är då bakterierna kommer in i urinvägarna som det blir infektion.
Om du nu inte har symtom mera så är det bra, du kan fortsätta att dricka mycket ett tag till, och kanske ta extra C-vitamin eller dricka tranbärsjuice (det är surt, därför bra.) Men om du fortfarande har symtom, eller om de har blivit värre så skall du gå till hälsovårdaren eller hvc. Urinvägsinfektionen i sig är inte farlig, och oftast lätt att behandla men den blir jobbigare att behandla ju längre man väntar. Det är absolut ingenting att skämmas över att få urinvägsinfektion, det kan hända vem som helst och är jättevanligt.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi