Galen & nöjd
15.06.2014
Hej jag igen som skrev denna http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/sjukdomarna-and-kramporna/tack-och-lov
Tack för att ni svarade! Jag måste bara få skriva hit en sak, dels för att jag är otroligt nöjd över mig själv, tänk att jag har kommit så långt att jag till och med kunde slumpa kladdkakeplanen och baka en idag istället och provsmakade! WOW vilken känsla alltså, fick nog ångest men den lag jag åt sidan, äntligen har jag vågat efter en mång års kamp! Pendlar i vikt lite 48 kg vägde jag när jag skrev det förra inlägget men nu e jag på 43kg, jag vet inte vad det är som gör att jag pendlar, men det är bara min vikt. Jag är otroligt nöjd med mig själv. Enligt mina psykologer och terapeuter och ätträningen extra försiktigt vad gäller träning ännu, eftersom jag är fortfarande jätte underviktig och kan skada mig lätt, men små korta promenader är tillåtna, var och gick idag i skogen, där jag alltid tränade i smyg när jag var på väg in i anorexin. Jag tänkte att jag skulle ta den vägen för att se hur jag reagerade, vet ni vad, jag började skratta, det var en OTROLIG härlig känsla att få känna att jag inte är tvungen att träna, utan jag är tvungen att MÅ BRA, och att jag mår bra äntligen, jag har fått bort mina ångest dämpande mediciner och det har fungerat hittills riktigt bra har varit utan dem i 2 veckor :) Jag är så Nöjd över mitt tillstånd SÅ NÖJD! Friskisen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
16.06.2014
Hej Frisiksen!
Oj va otroooligt härligt att läsa din fråga (eller brev kanske man kunde kalla det)!!!! OJ vad glada vi är för din skull!!!! Det är så jätteskönt att höra om sådant som provsmakningen och skogspromenaden! Fokusera på sådana upplevelser - för de handlar ändå mest om sinnena. Smaksensationer, och doften av hundlokorna som blommar, och vinden i håret, och hur "högt i tak" världen ändå är <3 :D KÄNN på världen, och spara alla de ljuvliga små upplevelserna som skatter i hjärtat! Bara genom att se, dofta, känna, höra och smaka kan världen göra en rik som ett bergatroll på ljuvliga sinnesupplevelser, som kan ge mer för det mentala välmåendet än tusen medicinburkar! Läs fast den här artikeln: http://dinamediciner.se/nyheter/psykiatrikern-jill-taube-promenad-lika-bra-som-medicin Och minns att det ändå inte alls bara handlar om att träna så svetten lackar och benen darrar, utan också om allt man upplever under tex en kort, långsam skogspromenad. man kan få lika mycket endorfiner och andra njutnings- och må-bra-hormoner igång i kroppen bara genom att le åt träden. Och åt hunden! Rekommenderar verkligen hund som en enorm endorfin-kick, både av skratten en hund ger, av beröringen och "kramarna" och av upplevelsen av att vara viktig och betydelsefull för någon och älskad - utan krav.
Hoppas du fortsätter må bra och vara nöjd och att allt nu bara går mot det bättre och ljusare och varmare! Vi fortsätter tänka på dig - och hör gärna av dig igen, gumman! <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica