Hål i tanden
02.07.2024
Hej! Jag misstänker att jag har hål i en om inte flera av mina tänder. Jag är inte rädd för tandläkare men är rädd för att det ska bli dyrt. Jag sku int vila berätta åt mina föräldrar trots att jag bor hemma för de är lite skämmigt så jag kommer troligtvis betala för det själv. Hur länge tar det om man skall fylla en tand som endast har ett litet hål och hur mycket kan de bli att kosta? ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2024
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt att säga vad det skulle bli att kosta eftersom det beror på många olika saker, t.ex. om det behöver tas röntgenbilder, om du vill ha bedövning o.s.v.
Billigast blir det om du går via hvc och använder den kommunala tandvården, men tyvärr är köerna ganska långa så man kan få vänta ett tag på sin tid. Då går det snabbare om man besöker en privat tandklinik men det kostar oftast mera. Jag föreslår att du kontaktar hvc och hör dig för om hur kösituationen ser ut. Om du nu har ett hål som värker så får du antagligen tid snabbare eftersom det är mer akut.
Och om du ännu bor hemma så hoppas jag att du skulle våga tala med dina föräldrar om saken.
Kram,
Tessi