Hals
08.10.2014
Hej!
Jag har haft sjuk hals i mer eller mindre 3 veckor. Jag brukar aldrig ha sjuk hals så länge i sträck. I början, de fyra första dagarna ungefär, var jag förskyld också men nu efteråt har jag enbart sjukt i halsen.
Jag har käkat upp flera askar/påsar med halspastiller, ätit ingefära, druckit olika varma drycker men har nu övergått till att enbart dricka extra mycket i största allmänhet eftersom det lugnar ner halsen(och man blir snabbt less på halspastiller).
Dessutom har jag tidigare använt astma medicin vid behov och tar nu Ventolin en gång per dag för jag tycker att det hjälper.
Kommer det gå över av sig själv eller finns det några ytterligare åtgärder jag kan göra innan jag eventuellt uppsöker läkare?
Tack för er sida. Tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Man kan ha ont i halsen länge med en "vanlig" virusinfektion. Och då finns det egentligen inte någonting annat man kan göra än att vänta på att det går över. Du kan försöka kika i din hals och se om du längst bak i svalget ser några prickar eller beläggning - isåfall är det bra att gå och besöka hvc. Vanliga värkmediciner kan hjälpa mot smärtan i halsen men de botar inte förkylningen.
Men i de fall då det är en bakterie som orsakar förkylningen så kan man behöva äta en antibiotikakur för att bli frisk pånytt. Om det är en virusförkylning eller bakteriell infektion kan man ta reda på vid hvc genom ett enkelt blodprov från fingret. Det kan även finnas anledning att ta ett svalgprov eftersom värken har pågått så länge.
så jag skulle föreslå att du besökte hvc och talade med en sjukskötare som kan ta proverna eller lägga remisserna åt dig. Och naturligtvis är det viktigt att du vilar och dricker tillräckligt nu så länge du är krasslig.
Hälsningar
Tessi