har jag anorexia?
02.09.2016
Jag har skrivit här två gånger innan men det känsns så skönt att få va anonym. Jag mår väldigt dåligt och gjort i ca 4 månader nu. Min gammelmorfar dog och jag började äta lite mindre men inte så att det var farligt. Men sen fick jag höra av en kille att jag var tjock,ful,elak och sånt där. Jag är en väldigt negativ person och när någon säger något sånt så tar jag åt mig det. Jag började lyssna på han och nu äter jag max en gång om dan och då äter jag typ en köttbulle och en halv liten potatis. Jag hatar min kropp väldigt mycket och försöker gå ner i vikt. Jag kollar mig själv i speglen varje dag och väger mig varje dag. Jag börjar hata mig mer o mer. Äta mindre o mindre. Träna mer och mer. Vill inte träffa folk längre. Vill inte gå till skolan. Mina klasskompisar har sagt till mig flera gånger att om jag inte börjar äta så kommer jag hamna på sjukhus och tvingas i mat och få anorexia. Stämmer det? När vet man om man klassas som anorexia eller om man bara är underviktig? jag är 175 cm lång och väger 55 kg just nu. Men har gått ner från 62 kg till 55 kg på några veckor. Jag skär mig själv och tar sönder rakhyvlar för att få rakblad. Men ingen vet det. Många säger att anorexia är farligt och att man kanske för alltid kommer ha det. Stämmer det? Varje dag morgon och kväll när jag tittar mig i speglen så säger jag monster,ful,tjock osv till mig själv så ingen hör. Jag har alltid långarmad på mig. Jag vet att jag inte kommer få anorexia för jag ska bara gå ner några kilo tills jag är nöjd. Hur farligt är anorexia? Kan man bli tvingad att äta på sjukhus? Vad händer om man vägrar äta? Hamnar man på psyk eller sjukhuset? Hur vet man att man har anorexia? Jag har kräkts med meningen för några dagar sen för att få upp det jag åt. anorexia

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Sjukskötaren Ira svarar
06.09.2016
Hejsan anorexia
Vi ska be ett par av våra underbara experter att svara på din fråga. Det låter inte riktigt bra, du tänker att du har kontroll över ditt ätande, men har du det på riktigt? Det verkar som att dina kompisar är oroliga för dig. Dessutom är du verkligen inte tjock, du har gått över gränsen till undervikt, egentligen borde du väga mist 57kg till din längd, då skulle du vara uppe i normalvikt. För att lättare kunna stå emot elaka kommentarer från andra så borde du jobba med din självkänsla, läs mera HÄR.
Vem vet vad orsaken var till att killen sa så där till dig? Kanske han gillar dig men så har han märkt att du inte besvarar hans känslor och så häver han ur sig nåt sånt bara för att vara elak och "straffa" dig. Eller så är det något annat som gör att han av någon anledning fick för sig att han måste skada dig och göra dig ledsen. Vilket det än var så är det bäst om du inte visar honom att du tog åt dig, sätt upp en cool fasad och låssas att det inte rör dig i ryggen vad han tänker eller tror om dig. Han är inte värd att du ska skada dig själv och må dåligt, låt honom inte få ett sånt övertag över ditt liv.
Oberoende så måste du få hjälp, du ska inte behöva kämpa och må så dåligt ensam, det finns hjälp att få, men man måste kunna ta emot den.
Hoppas du orkar vänta på mera svar, jag sätter in det så fort vi får det.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Vad viktigt att du har ställt dessa frågor "högt"! Det är ingen tvekan om att du är inne på en väg som inte leder till något gott och det är viktigt att stanna upp nu, genast.
Anorexi är definitivt farligt, till och med livsfarligt om det går riktigt långt. Kroppen behöver energi för att kunna fungera. Alla celler, vävnader och inälvor som bygger upp det fina system kroppen är, är beroende av att du äter regelbundet. Det är som att tanka bensin i en bil så man kan köra. Anorexi kan leda till många problem.
Kroppen blir tvungen att köra ner på sina funktioner för att trygga att den kan sköta om sina viktigaste uppgifter så som hjärtats funktion. Anorexi kännetecknas av att man känner missnöje över sin kropp, starkt missnöje, och att man bantar för att gå ner i vikt i hoppet om att man skall duga åt sig själv och andra om man gör det.
Ofta beskrivs det att man vill banta "lite till", tills man märker att "lite till" har blivit allt för mycket. Tankarna fylls av mat och planering av ätande och ångest över ätande. Maten är inte längre något man äter för att det smakar gott och hjälper en orka utan något man funderar på dag ut och dag in. Fysiskt kan symptomen vara till exempel trötthet, frusenhet och samtidigt som man kan börja tappa hår kan det börja växa fram ljus och lång kroppsbehåring på armar, ben och kinder då kroppen försöker värma upp sig. Då man kräks frätar magsyrorna slemhinnorna och om det fortsätter kan man få halsont, hes röst och problem med tänderna. "Några kilo till" kan faktist leda till problem och därför är det viktigt att söka hjälp, genast.
Men det att du nu sitter i kläm, det är absolut inte ditt fel och det är något du kan befria dig från! Anorexi och de andra ätstörningarna är mycket tunga för de drabbade men tillfriskningsprocenten är lovande och ju snabbare man söker hjälp, desto snabbare har man tendensen att bli kvitt sin ätstörning. Om situationen blir riktigt svår kan det hända att man behöver avdelningsvård. Men det alternativet behöver man inte heller vara rädd för, där finns människor som hjälper en.
Kände mig riktigt sorgsen då jag läste att du upplevde dig själv vara en negativ person då någons elakheter sårat dig. Vi människor är känsliga i olika grader och man behöver inte vara speciellt känslig heller för att ta riktigt illa upp när någon säger något så fult.
Kanske något han slängt ur sig för att han trott sig vara rolig men det är mycket förståeligt att du blivit riktigt ledsen. Det betyder inte att du är negativ, det betyder att du är mänsklig!
Det är viktigt att minnas att oberoende vad han säger, eller vem som helst säger, är du värdefull som du är och det har inget att göra med kalorier eller kilogram. Det är mycket viktigt att du nu genast söker dig till en trygg vuxen och berättar vad som händer i ditt liv så du får stöd och hjälp med att hitta rätt sorts vård åt dig. Det kan vara dina föräldrar men det kan också vara skolpsykologen eller någon lärare du känner dig trygg med. Gör det genast, för du har redan gått mycket ner i vikt på en kort tid och det ska absolut inte fortsätta!
Du har varit modig som skrivit till Decibel, jag tror du anar att allt inte står helt rätt till. Sök dig till en trygg vuxen och berätta lika modigt att du behöver hjälp. Du är utan tvekan en fin tjej och värd att få hjälp och bli kvitt ätstörningssymptomen och skärandet och allt det utrymme detta upptar i dina tankar. Lycka till!
Ira