Har jag blodfobi?
20.01.2014
Hej! Jo, det är så att jag har väldigt svårt för blod och sådant där. En gång när jag läste en artikel om blodgivning blev jag alldeles yr, illamående och kallsvettig, och var tvungen att stå lutad mot en dörrpost och andas lugnt och djupt i flera minuter. Att titta på operationsprogram på TV har jag också mycket svårt för då jag blir illamående. Värst av allt är tanken på en vit handled som skärs upp med en vass kniv så att blodet sprutar ut... Filmer och böcker med mycket blod i klarar jag bara inte av. (Och ja, jag mår illa redan nu). Dock blöder jag ofta näsblod, och det har jag inget som helst problem med i dessa avseenden.
Vad ska jag göra? Har jag blodfobi? Vad kan jag göra åt det? Verkar som att jag har svårare att höra talas om och se blod än de flesta i min omgivning, men jag har aldrig någonsin varit med om någon obehaglig upplevelse med blod involverat. Klara

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.01.2014
Hej Klara!
Hm, svårt att säga var gränsen går för vad som kan kallas fobi och inte. Men vad vi förstått, tex på basen av våra experters tidigare svar på olika frågor om fobier, så är det en fobi först när vardagslivet påverkas. Tex att en som har agorafobi (torgskräck) inte vågar fara till stan och shoppa och därför måste köpa alla sina kläder via webbshoppar eller att en med arachnofobi (spindelskräck) inte vågar fara på sommarläger ute i skärgården med kompsarna för det kan finnas spindlar på utetoaletterna där. Så om ditt liv inte direkt påverkas av det här, så kanske man kan säga att du bara har ett starkt obehag för blod.
Och det kan du nog leva med. Det är inte så farligt och det är faktiskt en hel del människor som kanske inte mår dåligt när de ser blod i TV, men nog om någon i deras närhet blöder massor. Fråga tex på vilket förlossningssjukhus som helst hur många blivande pappor som tuppar av när deras kvinnor föder barn ;) Och blod är det ju inte så konstigt att man kan tycka att är obehagligt eller ha fobi för, eftersom rinnande blod betyder att någon är skadad! Det hör till våra djupare instinkter att vara rädd för sådant som kan vara livsfarligt.
Det är väl bara det att oftast så LÅTER folk obehag och smårädslor utvecklas genom att de bejakar dem, ältar dem och börjar ställa sitt liv enligt dem. Dessutom är alla möjliga psykologiska diagnoser så populärt just nu, var och varannan har hittat något som passar in på dem - tex just nu är panikångest trendigt. Men det gör ju även att de som seriöst har en fobi eller ett obehag får mera respekt och hänsyn av andra numera.
Men som med även de värsta fobier så kan även obehag botas med hjälp av olika metoder, tex kognitiv beteendeterapi. Huvudsaken är alltså att man inte låter något litet utvecklas till något jättestort. Därför är det också tex viktigt att föräldrar försöker undvika att överföra sina egna fobier eller rädslor på sina barn genom att föregå med exempel - eller till och med GE barnen fobier för att de överöser barnet med tröst och förfäran när barnet blir lite rädd för något.
Så försök att inte göra för stor sak av ditt obehag. Alla har vi obehag för något. Det kan lika gärna vara konsistensen på vissa maträtter, luddet mellan tårna eller slem som höga höjder eller ormar.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna, som tycker att kroppsligt slem och grumligt vatten i sjöar är obehagligt.