Har jag Diabetes?
26.02.2014
Hej Decibel!
Jag är en 17årig flicka och är 168cm lång och väger 80kg är jag överviktig? men nu försöker jag träna 35minuter varje kväll
och jag har gått ner 1cm runt midjan.
Nu till min fråga: ikväll 26.2 efter maten så tog jag ett sockerprov(med ett stick i fingret) och då visade det 6.4 är det normalt efter maten?? jag åt Potatismos och köttbullar med pulver brunsås(köpt sås) eller har jag diabetes??
min farfar fick socker när han var 14år och tur att jag inte fick det då!
och jag äter sällan pizza, bulla, kex, lemonad, tårta, köpt juice. jag äter mest godis. men jag har börjat äta mera bananer och päron istället för godis.
men när jag gick i Högstadiet så var jag och kolla mitt socker kl 1på dagen och det var ju efter maten och då var sockret bara 3.4 vad kan det bero på?? behöver jag vara orolig för diabetes??
och kl var 18.00 när jag mätte mitt socker ikväll(26.2) Rädd för att få Diabetes

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.02.2014
Hej Rädd för att få Diabetes!
Det låter jättebra att du tränar varje kväll. Det är en bra vana, och en av förutsättningarna för att man skall må bra. Goda matvanor och motion går som du vet hand i hand, och en frisk kropp behöver båda två. Speciellt som ung brukar tjatet om matvanor och motion kännas jobbigt och, men sanningen är helt enkelt den att det inte finns några genvägar till att få en frisk kropp utan det är någonting man ständigt jobbar för att upprätthålla. Men ganska snart kommer du att märka att du vill röra på dig varje dag därför att det känns bra och du blir på gott humör av det. Vad maten beträffar låter det bra med vanlig mat och mycket frukt och grönsaker. Det man kan tänka på att lämna bort är precis som du säger t.ex. juice, eftersom det innehåller mycket socker. Allt gott skall man inte förbjuda för då blir risken stor att man misslyckas med sin hälsosamma livsstil. Men man kan försöka begränsa t.ex. sitt godisätande till bara en dag i veckan.
Ditt blodsocker på 6,4 strax efter att du ätit middag var alldeles normalt. Blodsockerni varierar under dagen beroende på när och vad man äter/dricker. Om du är bekymrad över diabetes är det bästa du kan göra just att äta regelbundet och motionera. Du frågar om du är överviktig, vilket egentligen är en fråga som jag ogärna svarar på eftersom jag tycker att diskussionen då lätt börjar handla om att banta istället för att leva sunt. För att avgöra vad som är "normalt" i fråga om vikten kan man använda sig av BMI beräkning. (BMI = Body Mass Index). Man räknar då vikten (kg) / längden (m) x längden (m). I ditt fall alltså 80 (kg) / 1,68 (m) x 1,68 (m) = 28,3. (det finns många program på internet som räknar ut det om man inte orkar räkna själv. Googla bara på BMI). Det som anses "normalt" är ett BMI på 20-25. Dock är det jätteviktigt att komma ihåg att dethär bara är ett verktyg att räkna ut vikten i förhållande till längden, och den tar inte alls hänsyn till t.ex. muskelmassa. Många idrottare har t.ex. ett BMI över 25 utan att för den skull vara "överviktiga", eftersom muskler väger mer än fett. Jag tror att det är bättre och viktigare att leva hälsosamt, äta vettigt och röra på sig än att stirra sig blind på vad vågen visar.
Jag tycker att du skall fortsätta på samma sätt som nu, röra på dig varje dag och tänka på vad du äter men utan att bli besatt av det. Om du är fundersam över ditt blodsocker så kunde du t.ex. ta redan på vad ditt fastesocker är, d.v.s. vad blodsockret visar då du har varit oäten och odrucken i 12 timmar. Hälsovårdaren på din skola eller din egen hälsocentral kan antagligen hjälpa dig få det kontrollerat om du inte har en mätare hemma.
Hälsningar
Tessi