hej
17.06.2014
Nyt måst jag få stop på mitt tränas, de tar upp allt för myki tid å suger opp all energi ja har. Alltså träning kan bli det viktigaste i livet som för mig- hur många gånger har jag missat kompishäng, släktträffar o allt vardagligt för att mitt huvud skriker åt mig TRÄNA! Jag anser att jag nu har ett riktigt stort problem jag är ortorextisk. Mina tankar är kring träning mat å vikt. Nyttig mat, få kalorier mera protein, ekologiska produkter. Akta fett, banne mig om jag skulle äta det. Socker, mjöl, mjölk rör jag inte ens. Äter nästan bara grönt och dricker te. Kroppsligt är jag 168cm lång och väger 53, 54 kg. Kroppsligt tycker ju folk att jag ser undernärd ut och de frågar nog av mig, men vad skall man säga jag vill int såra någon å säga tyvärr är jag ortorextisk. Kan man vända sig till fredrikakleniken med ortorexi öven fast det int hör till de ätstörningar som anorexia, bulimi? Jag skall söka hjälp, nu får det vara SLUT. Ätstörningar kan döda, det vet jag eftersom jag har fått jätte kraftiga kroppsliga reaktioner ss. Jätte lågt blodtryck, svag puls och låg, hjärtat pumpar långsamt, dålig blodcirkulation och ett huvud som e yr och kaotisk! ortorextikern

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
19.06.2014
Hej ortorextikern!
Vet du, på sätt och vis blir vi superglada av din fråga, eftersom du har bestämt dig för att söka och ta emot hjälp! Jajajaaaaa!!!! Jaaaaa, ring Fredrikakliniken - fast redan nu! De borde nog ha någon som svarar även kvällar och helger, har vi för oss. Eller skicka ett sms eller mejl åt dem! Direkt! Och vill du göra det enkelt för dig, så kopierar du det du skrev åt oss och skickar åt dem - du kan fast hälsa från Decibel (för de vet nog om att vi finns). Och klart de kan hjälpa dig med ortorexin! De kan det mesta om det mesta som har med tankar om den egna kroppen att göra, även tankar som rör träning - och det är just tankar allt det här handlar om. Ser du tex på den här sidan om dem, så står "tvångsmässigt tränande" som en punkt på deras lista https://www.sochv.jakobstad.fi/index.php3?use=publisher&id=1794&lang=1! Där finns också telnr och e-postadress.
Visst, snälla, kontakta dem nuuuuu! Åååå vad vi är glada för att du vill göra det! Så stolta!
Ha en ljuvlig midsommar nu vännen <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasyster-sommarjobbaren Angelica