Hej
30.01.2014
Hej decibel! Nu sitter jag här och trodde inte det skulle gå såhär på tok ortorexi thatsit ursäkta mitt ordval j'ävla tungt, hur skall jag på riktigt kunna leva utan min ortorexi? Jag
Rasmus svarar

Ungdomsinformatören Lena svarar
06.02.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till experterna Ira och Rasmus som jobbar med ätstörningar. Jag sätter in svaret så fort jag får det!
Ett första steg för dig är att du medgett till dig själv att du har problem och tagit kontakt med oss - bra och modigt gjort av dig! Visst, det är svårt att ändra livstil och försöka bli frisk, men det finns hjälp att få. Du behöver inte göra allt ensam, det finns massor av människor som vill och kan hjälpa. Hoppas du vågar ta nästa steg och söka hjälp också fysiskt, för du förtjänar att vara frisk!
Kramar ungdomsinformatören Lena
Hej!
Ortorexi kan beskrivas som en tvångsmässig upptagenhet med en hälsosam livsstil. Ortorexi finns inte i sig beskriven i någon av de officiella diagnosmanualerna, men ifall det gått så långt att ätandet och annat beteende kopplat till ortorexin hotar den fysiska hälsan, eller leder till stora besvär i vardagen kan den räknas som en ätstörning. Ortorexi är alltså en form av ätstörning och behandlas som en sådan.
Av din fråga förstår jag att du upplever ortorexin som ett stort problem som du skulle vilja ha hjälp med. Att göra förändringar i sina levnadsvanor väcker ofta ångest och är svåra att göra på egen hand. Försök fundera på vad som driver ditt beteende och vilka tankar förändring väcker. Om du känner att du inte kan eller vågar göra förändringar på egenhand ska du söka hjälp. Hjälp finns att få vid t.ex. Fredrikakliniken i Jakobstad. Besöken där är avgiftsfria och du behöver inte någon remiss.
Rasmus