Helt slut
24.02.2015
Hej. Jag känner mig helt slut och livslusten försvinner. Jag har i ca. 1 år nu haft stora problem med min mage (har hela mitt liv haft känslig mage). Jag har gjort mångamånga besök till olika läkare, tagit blodprover och ultraljud osv men inga fel. I somras fick jag reda på att jag har IBS. Jag har en väldigt känslig tarm. Jag har läst om IBS och jag är medveten om vad det går ut på osv att om man är stressad eller orolig så blir IBS värre. Jag har kontakt med kurator och har träffat en psykolog (fått medicin mot ångest, men den hjälper inte) men jag känner att jag ändå inte kommer någonstans. Mina negativa tankar tar över hela mig. Nu har det gått till en nivå där det begränsar mig väldigt mycket i livet. Ja känner mig ofta orolig och stressad pga min opålitiga mage och det har gjort att jag måste alltid tänka ut hur jag ska gå till väga ifall jag börjar må illa om jag ska från hemmet. Jag har ofta ångest före jag ska iväg och kan sitta på toaletten med ångest. Ofta när jag kör bil har jag ångest och när jag ska någonstans där det inte finns en toalett nära till hands. Jag försöker ofta intala mig själv när jag börjar må illa/får panik att allt blir bra, jag kan dehär osv. Fast nej, det går inte. Jag är livrädd att mista min pojkvän pga detta, jag vet att han blir också helt slut av allt detta helvetet. Han är väldigt social och rastlös av sig och vill gärna hitta på saker hela tiden. Det vill ju såklart jag med men nu när jag är sjuk så tar negativa tankarna över och jag orkar inte något. Jag har såklart provat på och kämpat mig ut och hittat på saker. Min pojkvän säger att jag måste skärpa mig och tänka bort allt negativt och att det inte funkar att sitta och hemma och ruttna att jag måste prova mig fram. Men det är inte lätt. Jag blir väldigt osäker på mig själv och mitt självförtroende och min självkänsla ligger på noll. Jag vågar inte vara mig själ. (runt mycket folk) och jag har inte heller varit så blyg som jag kännet mig nu förut. Min pojkvän och min familj stöttar mig. Men det känns också som att jag går varenda dag och klagar om mitt mående och att dom inte orkar höra på och förstå mig. Nu har jag heller inte kunnat göra mina "behov" ordentligt på en månad ungefär, det tar så ont. Funderade att de kunde vara hemorrojder. Men håller det i sig så länge? Jag tycker det räcker med magproblem.. Har haft så mycket annat där emellen som gör mig också himla irriterad. Allt börjar kännas så meningslöst. Jag försöker vara glad och så positiv som det bara går men när det aldrig går framåt så börjar man nog känna sig lite trött på allt. IBStjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.03.2015
Hej,
Jag blir så ledsen då jag läser det du skrivit, eftersom jag vet precis hur tung du har det just nu. Magproblem är någonting som människor lätt avfärdar som "småproblem", men de kan vara fruktansvärt begränsande och leda till både depression och låg självkänsla.
Du skriver att du har varit till flera läkare, men det bästa rådet jag har är att försöka igen. Det är viktigt att hitta en läkare som förstår problemet och som är intresserad av att utreda saken. Det är inte alltid lab.proverna visar någonting, men det betyder inte att det inte skulle finnas en orsak till magproblemen - utan bara att man inte har hittat den ännu. Speciellt om du nu har så ont att du inte kan gå på toaletten så måste det nog utredas vidare. Du har rätt i att det kan (och sannolikt är) hemorrojder som orsakar smärtan, men det måste kollas upp och en läkare kan sedan fundera över hur de skall behandlas.
Då det gäller IBS är det vanligt att man har omväxlande väldigt trög/ väldigt lös mage/ mycket gaser. Att ofta ha magproblem leder lätt till att vardagen begränsas eftersom man kanske inte vågar fara till ställen där man inte har  tillgång till WC. Men du skall veta att du är långt ifrån ensam om ditt problem (det talas bara inte så mycket om det) och det finns hjälp att få!
Jag förstår att det kan kännas hopplöst att varje dag kämpa med sitt mående, och att  det kan leda till skuldkänslor då man upplever att man utsätter alla i sin omgivning för sitt illamående då man inte klarar av att göra samma saker som dem och hela tiden talar om hur dåligt man mår. Det du måste komma ihåg är att du inte alltid kommer att må såhär, och att du ju inte har valt det själv - så det är ingenting du behöver känna skuld över.
Du får säkert höra många goda råd från höger och vänster om vilken diet du borde följa för att må bättre, och visst är det bra att testa olika saker, men huvudsaken är att du kommer ihåg att DU känner dig själv bäst, och du  måste lita på vad du själv känner. Alla kroppar är olika och den diet som kan passa en person kanske inte alls passar en annan.
Så det jag tycker att du skall göra nu är att boka tid till en läkare och försöka få en remiss till en läkare som är specialicerad på mag- och tarmsjukdomar. Det kommer säkert att behöva tas mera lab.prover och göras nya undersökningar och det kan kännas frustrerande och obehagligt, men det viktiga skulle ju vara att hitta felet så att man kan börja behandla det. Det blir bättre!
Många många kramar!
Tessi
Hej IBStjej!
Vår hälsovårdare Tessi ska svara åt dig så snart hon hinner (egentligen på mammaledigt)!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott