Hemorrojd
26.11.2015
I somras kände jag att jag hade en hemorrojd, kollade med en liten spegel och javisst, där satt den... Vet inte hur den har kommit dit och den är fortfarande kvar. Ibland känns den riktigt hård och ibland känns det som den har försvunnit. Den gör inte ont, ingen blod i avföringen. Hur länge tar det innan den försvinner? Finns det något jag kan göra? Jag köpte en salva från apoteket men den tar inte bort den utan gör bara att det ska bli lättare att göra nummer 2 samt ta bort eventuell smärta. Jag lider inte av den på det sättet men den kan ju faktiskt få försvinna nu...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2015
Hej.
En hemorrojd uppstår då det av någon anledning smlas för mycket blod i ett blodkärl. Då bildas det en liten utbuktning som kan blöda eller göra ont. Ofta uppstår hemorrojderna p.g.a. tryck, om man t.ex. ofta har förstoppning och måste krysta för att få ut avföringen. Men hemorrojder är helt ofarliga och jättevanliga.
Oftast försvinner de av sig själv med tiden. Salva kan hjälpa eftersom den gör att blodkärlen drar ihop sig lite (och så lindrar den smärtan precis som du skriver.) men det effektivaste sättet att slippa hemorrojder är nog att undvika att krysta så mycket då man går på toaletten. Om man har tendens att få hård mage så hjälper det kanske om man äter lite mer fibrer - då blir avföringen mjukare och man behöver inte ta i så hårt för att få ut den.
I vissa fall kan man göra operationer för att avlägsna hemorrojder, men eftersom du inte har ont eller blöder så behöver du inte fundera på det. Tänk över vad du äter och undvik att krysta så mycket så tror jag att hemorrojden kommer att försvinna av sig själv.
Kram
Tessi