Herpes
24.06.2023
Jag rökte en tobaks fimp som jag hitade på Marken i går och Nu tror jag att jag fick mun herpes vad ska ja göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2023
Hej,
Det är ganska osannolikt att du skulle ha smittats av munherpes av att röka en fimp, äen om det inte är omöjligt, man märker inte heller nödvändigtvis av smittan efter bara en dag. Så om du nu har fått symtom på munherpes (pirrande känsla i läppen, blåsor eller munsår) så har du högst antagligen fått smittan vid ett tidigare tillfälle.
Jag föreslår att du helt enkelt följer med situationen och ser hur den utvecklas. Munherpes är ett virus, så det finns ingen medicin som botar det, men kroppen tar själv hand om utbrottet med tiden. På apoteket kan man köpa olika mediciner som kan lindra besvären och förkorta sjukdomstiden. Det du skall komma ihåg är att inte kyssas, dela flaskor eller annat med andra så länge du har ett aktivt utbrott.
Men du kan också komma ihåg att munherpes är väldigt vanligt och att de flesta vuxna är bärare av viruset, men det innebär inte att man alltid har symtom. Vid behov kan du ta upp saken med en sjukskötare på hvc för att få mer råd och information.
Kram,
Tessi