Herpes?
02.10.2024
Jag har haft allergireaktioner och varit på många olika test för att se vad det kan vara men inget har visat någonting än så länge. Vet igentligen inte vad herpes är, kan det botas? Kan man ändå kyssas?. Har någon salva jag skall smörja på såren men vet igentligen inte varför dom sa det bara. Har hört att det smittas lätt? Vad betyder allt dehär egentligen Canon1

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2024
Hej,
Jag vet inte hur länge du har haft dina symtm, om de är återkommande eller om det är första gången du drabbats, så jag kan inte uttala mig om huruvida det faktiskt är herpes eller om det är någon allergisk reaktion. Men om du har varit på olika tester för saken så att du diskuterat det med läkare/vårdare så tror jag att de har tagit det i beaktande eftersom herpes är väldigt vanligt.
bland den vuxna befolkningen räknar man med att en tredjedel är bärare av viruset, men hos majoriteten är virusinfektionen latent, d.v.s. man är bärare men har inga symtom. Detta gäller alltså typ 1, som orsakar herpes t.ex. vid munnen. För en liten del av de smittade får man blåsor/sår, och ofta svullna lymfkörtlar. "Utbrotten" brukar vara i ungefär en vecka - 10 dagar, men med hjälp av mediciner kan man påskynda förloppet lite. Så salvan du har fått har antagligen avsikten att påskynda läkningen och minska smärtan. Det går inte att bota herpes, eftersom det är ett virus - men förhoppningsvis kommer infektionen att bli latent så att den håller sig lugn och du får få eller inga symtom i framtiden. För vissa personer kan utbrotten förnyas t.ex. under stress eller förkylningar men första gången man får symtom brukar vara värst.
Precis som du skriver så smittar herpes lätt genom slemhinnekontakt, så medan du har blåsor eller sår skall du undvika att kyssas eller ha oralsex. Det är inte riktigt lätt att säga hur stor sannolikheten är att man för smittan vidare då man inte har aktiva blåsor eller sår, men åtminstone är risken betydligt mindre - och som sagt - en tredjedel av den vuxna befolkningen bär på smittan så de flesta har blivit bärare av den redan i barndomen.
Mitt råd är därför att du använder salvan som du har fått och följer med situationen. Sedan då dina sår har läkt så kan du leva precis som vanligt. Men om de inte läker eller om de återkommer väldigt ofta så låter det mer sannolikt att det rör sig om en allergisk reaktion och då tycker jag att ni skall fortsätta utreda vad det beror på.
Om någonting blev oklart så är det bara att fråga igen.
Kram,
Tessi