Herpes i rumpan?!
12.10.2016
Hej, decibel! Jag märkte just för en stund sedan när jag satt på toaletten att det kom en slags genomskinlag kladd på toapappret när jag torkade mig efter att ha gjort nummer 2. Tänkte ju att det där var lite underligt så jag tog med en spegel och kikade där bak vad det riktigt var. Det jag såg var ett sår ovanför analöppningen som det kom fullt med var ur. Eller jag gissar det var det, det var sån färg åtminstone. Så jag började googla och det verkar som det var herpes?
Har väl märkt förr att jag hade en liten skorv/sår i rumpan. Men har inte riktigt funderat på vad det var så mycket..
När jag googlade verlade det vara ganska allvarligt när en det kommer var. Att man ska söka upp en läkare direkt.
Men jag är inte på hugget riktigt för att visa min rumpa åt någon läkare. Men jag vill ju inte att det ska bli värre heller..
Så vad ska jag riktigt göra åt det? Vad händer om jag bara låter det vara? Varför har jag fått det?
rumpnissen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2016
Hej.
Det skulle vara betydligt lättare att veta vad det är som orsakar dina problem vid anus om jag visste hur det såg ut. Det kan vara herpes, men det kan lika väl vara någonting annat.
Det första jag skulle behöva svar på är huruvida det gör ont? känner du ömhet i området och känns det som om ömheten sitter i huden eller under huden? Det som kanske är mest kännetecknande för herpes är att det bildas blåsor, så kan du tydligt se att det finns blåsor, eller är det mer som ett sår eller ett hål? Och hur nära analöppningen är såret? är det 5 cm ovanför eller strax i anslutning till?
Jag inser att jag inte får svar på dessa frågor, men det är frågor som du kan fundera på själv. Om det faktiskt är herpes så är det inte så väldigt mycket man kan göra åt saken. Herpes är ju ett virus, så det finns heller ingen medicin som botar det. Men det finns mediciner som kan göra besvären lindrigare. Dessa mediciner är dock receptbelagda, så isåfall kräver det att du besöker en läkare. Även om virusinfektioner inte går att "bota" så försvinner de nog. I regel inom några veckor. Ibland blir de återkommande, t.ex. vid stress eller förkylningar.
En annan möjlig orsak till såret kunde vara en s.k. pilonidalcysta. Det är alltså en sorts böld som uppstår i ryggslutet, ofta ovanför anus, precis mellan skinkorna. Det börjar ofta med en liten inflammation, som i sin tur leder till en fistel (en liten gång) under huden, som sedan inflammeras. Till slut kan det leda till en ansamling av var som kan vara väldigt öm. Ibland kan bölden brista av sig själv och börja läcka var, och ibland är den bara väldigt öm.
Jag tycker att du skall ta kontakt med preventivrådgivningen eller med hvc i din kommun. Jag förstår att det känns obehagligt att tänka att du skulle gå och visa rumpan för en läkare, men om det är frågan om en inflammation så är det ändå viktigt att det blir omskött. En läkare skulle inte uppleva ärendet som pinsamt eller äckligt bara för att det handlar om din rumpa, så jag tycker inte att du heller skall göra det.
Så nu skall du känna efter hur det känns, och kanske titta hur det ser ut. Har problemet blivit bättre eller sämre sedan du skrev in? Om det är riktigt besvärligt så kontaktar du en läkare genast, annars väntar du tills efter veckoslutet.
Huvudsaken är att du sköter om dig, och att du kontaktar läkare om det skulle behövas. Det är ingenting att skämmas över.
Kram
Tessi