hiv
12.11.2014
Hej! Jag har lite frågor kring hiv. Kan man få det utan att ha haft sex eller haft kontakt med blod från någon som har det? Kan man få det bara av att vistas med någon som har det? Hur pass smittsamt är det? Och kan det överföras om man typ inte tvättat händerna efter att man vart på stan elr i skolan och sen tar tyyp på snoppen? Skulle vara intresserad av att få lite svar kring dethär, har funderat rätt länge på dessa frågor. Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2014
Hej,
Det är bra att du frågar. Trots att man idag vet mycket om HIV, så finns det fortfarande mycket fördomar kring sjukdomen och människor vet inte alltid hur det smittar. Så nu skall jag berätta det för dig.
Hiv smittar genom:
1. Sex. Vaginalt, analt eller oralt samlag.
2. Blod. Blodtransfusioner, delade sprutor eller organdonationer.
3. Från mor till barn. Under graviditeten, förlossningen eller genom amningen.
Med andra ord smittar HIV inte genom att man kramas, kysser varann, skakar hand, delar toalett, hostar på varann, delar bestick eller genom att bara vistas med någon som har det. Det kan inte överföras genom att du rört vid t.ex. samma föremål som en smittad. God handhygien är alltid viktig - men risken är alltså massor större att du drar på dig en vanlig förkylning eller t.ex. magsjuka genom att inte tvätta händerna.
Hälsningar
Tessi