??????hjääälp
02.07.2014
Hej
jo det är såhär med mig nu. Det skapades ju en trend med ricinolja som skulle göra håret längre, men jag köpte ju det för det andra (laxering) jag kan inte sluta med det, dessutom spyr jag upp all mat och försöker få bort det genom träning och överdriven tuggummi brukning och vatten konsumtion. Nu är jag fast, har varit det länge, hur blir jag kvitt mitt problem, jag vill inte ha det såhär, min kropp tar stryk!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Sjukskötaren Ira svarar
02.07.2014
Hej gumman!
Nåmen vännen :( Usch vad jobbigt. Du går verkligen igenom en tung period i livet just nu och vi vill bara krama dig. Det är så jättebra att du inser att du behöver hjälp och att du inte vill leva på det sätt som du gör längre. Du kan helt enkelt inte leva så längre. Och det är ju så när man mår dåligt att man inte riktigt inser att det finns ett bättre liv, och när man fastnat i destruktiva beteenden så är man just det - fast. Därför skulle vi så gärna vilja att du får hjälp med att komma ur den destruktiva spiralen. Du kan behöva en liten knuff framåt, av någon som är proffs. Längst ner på våra hjälpsidor finns kontaktuppgifter till både Fredrikakliniken och Ätstörningskliniken i Karleby, ring eller mejla dem. Vi vet att det är svårt, jättesvårt, det kan nästan te sig omöjligt, men vet du, det ÄR mycket lättare än man tror. Och sen får man tacka sig själv för att man tog det där steget och sökte hjälp.
Vi har skickat din fråga åt experten Ira, vi sätter in svar här när vi får det. Försööök att ta hand om dig och försök ta mod till dig och kontakta något av ställena vi nämnde. Okej? <3
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica
Hej!
Ojojoj, jag tror absolut också att din kropp tar stryk och jag blir lite lättad då jag läser att du är medveten om det. Har du någon du kan vända dig till för att få hjälp? Någon som lyssnar, någon som stöder? Det skulle vara så jätte viktigt att ha, när du nu kommit till den viktiga slutsatsen att du inte kan fortsätta på samma sätt. Även blodprover och hjärtfilm skulle vara jättejätte viktiga att kolla upp!
Det är inte sannolikt att man har en ätstörning för "skojs skull" eller som en vana, det är viktigt att nå tankar ock känslor som driver
en till det skadliga beteendet. Då är det guld värt att ha en professionell vårdare som kan lyssna på en, trösta och hjälpa dig få tag på tankemönster och beteendemönster som håller igång detdär hemska ekorrhjulet.
Mitt råd är naturligtvis att sluta använda ricinolja som laxeringsmedel, sluta kasta upp eller minska åtminstone på det så mycket du bara kan tills du får mer stöd, lätta på tränandet så mycket du kan. Uppkastning och träning kan vara en mycket riskabel kombination, då redan uppkastning i sig är det. Överdriven vattenkonsumtion kan också vara rent av farligt så snälla du, sluta
med det också! Jag förstår att kombinationen av två råd nu blir något jobbigt, men det skulle också vara viktigt att du äter regelbundet och tillräckligt med mat ifall du inte gjort det tidigare. Det är mat som skall finnas, inte mat som skall bort. Du har en unik och underbar kropp som hela tiden är igång och behöver näringen den får!
Hoppas du får hjälp riktigt snabbt, ta hand om dig vännen!
-Ira