Hjälp aj min tå, har jag fraktur?
28.07.2014
AJ!
Igår skulle vi ha frukost på terassen med min familj. Jag skulle gå ut med en kanna vatten och slog i min högra lilltå och tån brevid och de böjdes bakåt, jag tänkte att äh no går de om åså. Men nu är den rejält blå och det dunkar i den o värker o jag kan knappt gå. Vad skall jag göra? Har hört att de inte gör så mycket överhuvutaget åt tår. Men de e taskigt när jag skall jobba i 4 dagar nu på ett åldringshem, inget direkt stillasittande jobb

Ungdomsinformatören Lena svarar
29.07.2014
Hej!
AJAJAJAJAJ! :/ Känner så igen mig i din fråga - samma sak hände mig för några år sedan och smärtan var nog hemsk!
Som du säger så gör de inte så mycket åt tår, de brukar knappt röntga om det är frågan om lilltån, men vi tycker ändå att du borde gå till läkaren om tårna ännu värker och du har svårt att gå. Då kan du få sjukledigt för de här 4 dagarna. Oberoende om tån har en fraktur eller inte, brukar vården vara den samma: ispåse, värkmedicin och att tejpa tårna fast i varandra (på så sätt får de lite mera stöd). Som tur brukar det inte heller ta så väldigt länge för de "små tårna" att läka, men för sjukledighetens skull tycker vi att du nog ska gå till läkaren om smärtan inte lättat.
Hoppas det känns bättre, vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Lena