Hjärt problem?
26.11.2023
Hej! Jag har tungt att andas och det är hela Tider, men ändå inte så himla tungt. Då har jag också smärta i bröstet och jag känner att det e just på hjärtat och har börjat även undra att om det kan vara något farligt och ska jag gå hos läkaren? Wilmms

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2023
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad det beror på att du har tungt att andas, så jag tycker att du skall börja med att gå och tala med din skolhälsovårdare om saken så kan hen vid behov försöka få dig vidare till en läkare. Du skriver att det gör ont vid hjärtat/ i bröstet, men det betyder inte nödvändigtvis att det är någonting som är fel på själva hjärtat. Ofta hänger smärta i bröstet ihop med musklerna i bröstkorgen snarare än hjärtat.
Men eftersom jag inte har möjlighet att ställa några frågor om t.ex. hur länge det har pågått, hur smärtan fungerar vid ansträngning osv osv så är det bäst att du kollar upp saken hos din hälsovårdare eller bokar en tid till läkare vid hvc. Det är osannolikt att det sjulle röra sig om ett hjärtfel som skulle vara helt obekant från tidigare, men eftersom du upplever att det är tungt att andas och det gör ont i bröstet så är det bäst att få det undersökt.
Kram,
Tessi