Hormoner
14.01.2014
Kan man på något sätt sätta fart på hormoner i kroppen , tex östrogen eller liknande på ett naturligt sätt ? Går det att sakta ner dem ?
vad är det som bestämmer hur pass kraftig mens man har ? och hur stora bröst? hur kurvig man är ?
och kan man skynda på hur fort håret växer naturligt ? Maria

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej!
Oj vad intressanta frågor! Men tyvärr blir svaret nä, inte egentligen. Inte så där medvetet i alla fall. Visst händer det att folk påverkat sina hormoner i misstag, tex för att de svultit sig själva eller stressat alldeles för mycket, men till allra största delen är våra hormoner och utvecklingen av dem förprogrammerade i generna. Det finns liksom en plan i vår dna för hur just den egna kroppen ska utvecklas och det är nog mer eller mindre omöjligt - och garanterat ohälsosamt - att försöka styra hormonerna.Kroppens hormoner är så otroligt komplicerade och så beroende av varandra, speciellt för kvinnor, att blir det en liten obalans på ett ställe kan det påverka väldigt mycket negativt. Det är en hel vetenskap och inte ens de främsta forskarna inom biologi och medicin har ens kommit en liten bit på vägen för att kartlägga hur allt hänger ihop. Varje dag kommer nya forskningsrön om att "jahaaa, påverkar det och det just den hormoner och leder det till det och det, oj det visste vi inte, oups.." Så att själv försöka styra den egna kroppen...näää. Bäst att låta naturen ha sin gång. Det blir som det blir. Lite vinkar om tex hur kurvig man kommer att bli eller hur riklig mens man får kanske man kan få genom att se på sin mamma, mostrar, systrar, farmor osv - men samtidigt är ju generna ett intressant ihopkok, så det är nog bara att vänta och se.
Visst, är det så att kroppen aldrig börjar utvecklas ordentligt under puberteten, så kan läkare nog ordinera kurer av konstgjorda hormoner som ska sätta igång och påskynda kroppen. I Finland torde det ske om inte tillräckligt mycket hänt när man är en 16-17 år - men inte för att det nödvändigtvis måste vara något fysiskt fel på kroppen utan mera bara för att "hinna med" de jämnåriga i utvecklingen. På samma sätt som att några unga kommer jättetidigt in i tonåren, så finns det några som är "ovanligt sena" utan att det egentligen är något fel på dem. Visst kan det också finnas sjukdomar som gör att man inte utvecklas som man ska på ett eller annat område, men då brukar också hormonkurerna råda bot på det. Men det handlar om promillen av befolkningen som råkar ut för sådana sjukdomar.
Sedan går det ju att påverka vissa saker genom en annan form av konstgjorda (eller i vissa fall naturliga) hormoner: hormonella preventivmedel. Har man en kraftig och lång mens kan man reglera den med hjälp av tex p-piller för att få den att bli regelbunden och mindre riklig. Preventivmedel med bara gulkroppshormon kan göra så att man kanske inte har någon mens alls (stämmer dock inte på alla). Men tex p-piller påverkar egentligen inte bröststorleken utan påstår någon det, så är det nog bara för att kroppen ofta som biverkning samlar vätska och hela kroppen tycks då större, inklusive brösten. Det finns nog "mirakelkrämer" innehållande hormoner som påstås kunna göra så att brösten växer mer - men det verkar nog mest bara vara humbug och tänkt att tjäna stora pengar på småbröstades eller otåligas dåliga självförtroende och komplex.
Sedan angående kurvor och bröststorlek, så är de ju nog överlag förprogrammerade in i våra gener, men även vikten påverkar. Går man upp i vikt, så får man mera kurvor och större bröst och går man ner i vikt så minskar de samma i storlek. Men man kan tex inte påverka hur breda höftben man har och därmed höfter - lite går att forma med träning av musklerna, men inte skelettet. Dessutom så är kvinnokroppen utfunderad som så att vi under tonåren börjar samla fett i vissa reserver, som på nedre delen av magen, höfterna, brösten, låren och rumpan. Det här fettet tror kroppen att vi behöver sedan när vi ska vänta och amma barn och tex fettet på nedre delen av magen är tänkt att skydda livmodern bland annat när man har sex ;) Det här styrs också av en massa komplicerade hormoner som man inte kan styra så medvetet, men ibland påverka helt i misstag. Som att bland annat så kommer mera av ett visst hormon att produceras i puberteten som ska göra att vi blir mindre "belönade" av att äta socker och istället ska bli mer "snåla" (sugna) på fet mat, just för att vi behöver fettreserverna - så att fortsätta äta en massa sötsaker regelbundet under tonåren kan rådda till hela hormonbalansen så att man har större sannolikhet att bli sockerberoende som vuxen. Som vi sa, det är komplicerat det här med hormoner och de påverkar de mest underliga ting i kroppen. I dagens utseendefixerade värld är det ju också allt fler som svälter sig själva och undervikten påverkar ofta hormonerna också, så att tex menscykeln rubbas eller hakar upp sig och mensen börjar krångla eller uteblir. Då kan det vara kämpigt att komma ikapp i utveckling och man kanske inte blir som man skulle enligt vad Moder Natur hade tänkt ut åt en färdigt.
Slutligen så nä, man kan egentligen inte heller påverka hur fort håret växer. Igen, det finns produkter som påstår att de kan det, men som alltså bara tjänar pengar på folks dåliga självförtroende. Däremot kan man påverka hur bra kvalitet håret som växer ur får. Ju hälsosammare man lever, desto bättre hårkvalitet i regel. Till viss del påverkas också hårkvaliteten av våra gener, och lite kan man hjälpa till genom att äta kosttillskott av kisel (brukar heta något med silica i hälsokostaffärer). Men till största delen beror nog hårkvaliteten idag på skötseln: hur mycket använder man plattången, vilket balsam, hur ofta hårinpackning och framförallt hur ofta tvättar man. Man borde helst inte tvätta mer än var tredje dag, visste du det? Tvättar man oftare eller med starka produkter, så tvingar man hårbotten att producera massor mera av det skyddande fettlagret och då blir håret snabbare flottigt och känns skitigt fastän det absolut inte är det. Här kan du läsa mera om hårskötsel.
Så, blev du klokare? Ledsen att vi inte bara kunde skriva "ja ta det här preparatet så kommer du att få din drömkropp" ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna