HPV
11.02.2014
Hej Decibel! Jag vet allvarligt inte vad jag ska göra, ska jag ta HPV (heter d så?)-vaccinet eller inte? Vad kan hända om det går fel? Och är det ens vanligt med livmoderscancer? För man vaccinerar ju sig inte mot typ bröstcancer... Och jag är alltid livrädd för sprutor o spänner mig alltid när jag inte borde. :( Vill ju försöka undcika cancer ofc men är det värt att ta alla riskerna?
Hoppas på snabbt avar eftersom att jag snart måste meddela hälsovårdaren.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.02.2014
Hej!
Hoppas det inte är för sent med ett svar redan? Och vet du, det är jättesvårt för oss att säga hur du borde göra. Inte bara för att vi borde vara neutrala och ge er så mycket fakta och alternativ och förklaringar som möjligt för att ni sedan ska kunna välja själva. Men vi har också olika privata åsikter i frågan. Och så är den mesta info som finns om HPV-vaccinets för- och nackdelar vinklade åt endera hållet. Ännu har vi inte hittat någon faktasida som är fullkomligt neutral och bara räknar upp alla dokumenterade och bevisade för- och nackdelar. Vi skulle vilja göra en sådan sida själva, där vi räknar upp alla påståenden vi bara hittar från både förespråkare och motståndare, men som ni säkert märkt går största delen av vår arbetstid till frågorna, som bara väller in. Snart, hoppas vi.
Nå, oavsett, så ska vi ge dig ett par länkar här att läsa först - kom tillbaka hit till ditt svar sedan när du läst.
Här först ett tidigare svar på en fråga om HPV, där Lena bla ger tips om hur man ska göra om man är rädd för sprutor. http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/insidan-and-halsan/hpv-vaccin
Överlag kan du gärna sedan skriva in HPV eller Kondylom i stora sökfönstret här ovanför på Decibel (på blåa fältet) sedan och läsa de tidigare frågor&svar vi fått om det här.
Tjejernas grej - tyttöjen juttu http://tyttojenjuttu.fi/tjejernas-grej/
Social- och hälsovårdsministeriet http://www.stm.fi/sv/hpv-vaccinationer
Artikel om detta på yle.fi, http://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/24/gynekolog-beklagligt-om-fa-tar-hpv-vaccin,  samt mera utförlig artikel av den intervjuade, Finska Läkaresällskapet http://www.fls.fi/Site/Data/884/Files/PaavonenApter.pdf
För lite fler poänger och argument har vi snappat upp tex i samtal med skolhälsovårdare och sexualrådgivare:
- Det blir allt vanligare med både oralsex och analsex, det här menar allt från oberoende gallupar och forskning till sexualupplysare till gynekologer på preventivrådgivningar. Alla människor anser dock inte att de här två formerna av sex är "riktig" sex och många har tydligen fått för sig att man inte kan få könssjukdomar då - och använder därför inte kondom och/eller slicklappar vid oralsex eller kondom vid analsex. Dessutom verkar det som att trenden går mot att man allt lättare ger varandra oralsex eller smeksex utan desto mera känslomässiga eller stadigvarande band. Det betyder att antalet som har "oskyddade" former av sex bara ökar och ökar. Men naturligtvis kan man även genom oral- och analsex få vissa könssjukdomar som smittar genom slemhinnekontakt (tex munnen, slidan, ollonet, analöppningen, ögonen osv) och till och med via hudkontakt. Hit hör kondylom (slemhinnekontakt). Inte ens kondom skyddar helt och hållet, eftersom kondomen bara täcker de hudområden den täcker och man även kan ha tex kondylomvårtor på pungen, på blygdläpparna, i analen osv. På samma sätt smittar hp-virusen. Den här trenden med oral- och analsex har alltså uppstått långt före hpv-vaccinationerna infördes och ingen kan därför med fog påstå att folk skulle bli mera oförsiktiga och "sexuellt lössläppta" bara för att de vaccinerat sig mot en av könssjukdomarna. Ofrivillig graviditet, de andra könssjukdomarna osv påverkar ju fortfarande användningen av kondom.
Eftersom man kan få cancer av vissa av hp-virusen även i halsen, munnen, ändtarmen, penis och pung, så kunde man ju se det som så att man som tjej inte bara skyddar sig själv från att få livmoderhalscancer utan också alla framtida parners från att smittas av en själv och så kanske tex utveckla halscancer. Eller kanske det är den älskade livspartnern som man smittar? Man kanske tar ett beslut för sin egen kropp och väljer man att ta riskerna så måste man ändå vara medveten om att man då också tar samma risker för alla de man är tillsammans med.
- Överlag verkar förespråkarna alltid ta upp det här med att utan vaccinationer så skulle en massa livsfarliga epidemier sprida sig i Finland och motståndarna talar visst alltid om de fall av allvarliga biverkningar som uppstått till följd av vaccinationer. Förespråkarna menar att man måste ta hänsyn till alla i sin närhet, inte bara till sig själv, och påpekar att det inte går att jämföra olika typer av vaccin (tex att jämföra fallen narkolepsi efter svininfluensavaccinationerna med eventuella risker med hpv-vaccinationen, att det vore att jämföra diabetes med benbrott). Motståndarna verkar misstro statistiska uppgifter och framhåller alla exempel på skadliga bieffekter med alla vaccin. Får vi dela med oss av vår egen högst amatörmässiga statistik så finns i våra två bekantskapskretsar en person med narkolepsi, medan ungefär 40 personer som haft cellförändringar vid livmoderhalsmunnen, förstadier till cancer där, livmoderhalscancer - och som i många fall dessutom har haft svårigheter med att bli gravida eller fullfölja graviditeten fram till förlossning. Och då har vi inte räknat pojkvännerna, sambona eller de äkta männen till dessa ca 40 kvinnor, de påverkas ju naturligtvis också. Vi skulle nog påstå att våra bekantskapskretsar är exempel på "helt vanligt folk" med sexliv som motsvarar "medelsvenssons" i Österbotten. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myter-sprids-om-hpv-vaccin_8129330.svd
- Just nu är det överlag massor av snack i media om "vaccintroende", alltså att många motståndare mot vacciner hänvisar till religionen, så här en länk om det http://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/08/vaccintro-ar-ingen-religion. Det verkar finnas ett samband mellan religiositet eller starka etiska åsikter överlag och vaccinmotstånd, tex enligt den yle-artikel vi länkade till överst. En av de mest citerade vaccinmotståndarna i Österbotten är Linda Karlström, här kan du läsa vad hon samlat ihop: http://vaccin.me/category/sjukdomar/hpvgardasil/ Exempelvis var det ju nyligen på tapeten igen när fall av den farliga mässlingen förekom i en skola där endast 50% av eleverna var vaccinerade mot mässling. http://bbl.fi/nyheter/2014-01-27/560081/massling-motas-av-manga-vaccinerade
Så, nu har du lite mera kött på benen. Vi har försökt vara någorlunda neutrala här, även om det som sagt är väldigt svårt att hitta någon tex uppräkning av fakta utan färgande åsikter. Inte ens artiklar i media är utan vinkling. Och det är nog lite svårt att inte låta vår egen kunskap (bla via Decibel, via ungdomsarbete och via samtal med preventivrådgivare, barnmorskor, gynekologer, föreläsare i sexualupplysning osv osv osv) om dagens österbottniska "sexkultur" påverka.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna