hpv vaccin
11.11.2013
Hej. Undrar vad som ni suosittelee ( förlåt kom inte på svenska ordet. ) skall man ta vaccinet? Eller inte. Hqr hört att det kan vara farligt. Men man kan ju få "sjukdomen om man inte tar den . Mina föräldrAr fösöker bästemma sig en annan sak är att jag inte vill ta den för jag har skräck för sprutor.. börjar gråta oftast.. . Men finns drt för sidoeffekter för vaccinet vilka? Vad tycker ni man skall välja. Vet att det är frivilligt men.. vad rekomenderar ni??? knubbiga

Ungdomsinformatören Lena svarar
18.11.2013
Hej!
Tyvärr är det nästintill omöjligt för oss att säga om du ska ta vaccinet eller inte. Det är du själv som är ansvarig för din egen kropp och därför är detta en sak som du måste bestämma själv. Vi kan ge dig lite information som du kan läsa innan du ska bestämma dig. Men det slutliga beslutet måste du ta själv.
Vi har svarat på frågor om samma ämne tidigare och vi brukar inte kopiera svar, men Liselott och Sanna hade samlat ihop en jättebra sammanfattning över HPV-viruset.
"Det som vi har fått fram är följande: Man upptäcker ca 150 nya fall av livmoderhalscancer i Finland varje år, det är vanligast i åldern 30-49 år. Med gynekologiska undersökningar regelbundet och papa-prov (ett cellprov som tas från livmoderhalsen) så kan man hitta förändringar i ett tidigt skede. Osaken till att man får livmoderhalscancer är ett virus som heter Papillomvirus. Den som blivit smittad av papillomviruset kan få livmoderhalscancer. Oftast får man smittan ganska tidigt i livet, ofta i samband med sexdebuten. Det har gjorts en undersökning i Helsingfors där det visade sig att var tredje kvinna i 22 års åldern hade viruset, med andra ord det är mycket vanligt :( Papillom viruset smittar via sex. Man märker oftast inte att man blivit smittad. Ca 70% av alla kvinnor blir utsatta för viruset under sin livstid. Men det är sällan det utvecklas till cancer, viruset kan försvinna av sig sjäv. Man har konstaterat att hos 90% av de som fått smittan tar kroppen själv hand om viruset. Men eftersom det är så vanligt så är det ändå viktigt att man känner till det. Man kan också få andra besvär av papillomviruset. Det har hänt att någon fått cancer i slidan och de yttre könsorganen, inte så vanligt men det har hänt. En annan typ av papillomviruset orsakar kondylom. Man behandlar cellförändringar orsakade av papillomviruset med laserbehadnling eller sk. vävnadsbiopsi det görs på vanliga sjukhuset. Men om man redan utvecklat cancer så är behandlingen längre och svårare, i värsta fall påverkas ens förmåga att kunna få barn. Man kan skydda sig mot livmoderhalscancer genom att gå på papa-prov regelbundet. Att använda kondom kan hjälpa, (inget 100% skydd), och så då genom vaccination då man få det bästa skyddet. Om man röker ökar risken att få livmoderhalscancer."
Vilka nackdelar vaccinet har kan du läsa på http://tyttojenjuttu.fi/hpv-vaccinet/. Där hittar du dessutom ytterligare information om vaccinet.
Det är vanligt att vara rädd för sprutor men det finns sätt att lindra rädslan. Före du ska få din spruta eller ta blodprov, så kan du tex be sköterkan om att få ett så kallat bedövningsplåster. Det sätts på stället där de ska sticka in nålen ungefär 20 minuter före och det plåstret gör området där det finns okänsligt för en stund. Då tar det alltså inte ont att få sprutan. Du kan också tala med skolhälsovårdaren om din rädsla för sprutor - det lättar alltid lite att tala om det. Kanske du också kunde få nån att distrahera dig under tiden - kan du få en kompis in samtidigt som kan få dig att koncentrera på annat.
Det går nog bra vad du än bestämmer dig för!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena (med hjälp av tidigare svar om hpv-vaccin)