HPV-vaccin
24.10.2013
Hej, att jag fick hem ett brev om det där vaccinet till livmoderhalscancer eller vad det nu är, jag är o osäker om jag ska ta det, eftersom vissa säger att det är livsfarligt o att man kan få massa sjukdomar.. här står det nå: http://m.iltasanomat.fi/perhe/art-1288612637704.html är rädd att det ska hända nå, o av svininfluensa vaccine kuna man ju få narkolepsi, men jag så en dokumtär där de sa att de inte hadde testat det odentligt men vet int............ o finns det ens nån stor risk att få dendär cancern om man inte tar det? sto väl också nånstans att den inte ens skyddar allt cancer.. FUNDERSAM

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga till juristen Jennifer, som råkar ha bra koll på just det här med HPV-vaccinet och alla debatterna i media, så svar är på kommande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej, vi fick en bra länk från Jennifer där du kan läsa mera om HPV-vaccinet, det finns också en sida som heter Tjejernas grej, sätter länk till båda med här under. Det är jätte svårt för att inte säga omöjligt för oss att säga om du ska ta vaccinet eller inte. Det är en sak som man måste bestämma själv. Vi kan ge dig lite information som du kan läsa innan du ska bestämma dig. Men det slutliga beslutet måste du ta själv.
Det som vi har fått fram är följande: Man upptäcker ca 150 nya fall av livmoderhalscancer i Finland varje år, det är vanligast i åldern 30-49 år. Med gynekologiska undersökningar regelbundet och papa-prov (ett cellprov som tas från livmoderhalsen) så kan man hitta förändringar i ett tidigt skede. Osaken till att man får livmoderhalscancer är ett virus som heter Papillomvirus. Den som blivit smittad av papillomviruset kan få livmoderhalscancer. Oftast får man smittan ganska tidigt i livet, ofta i samband med sexdebuten. Det har gjorts en undersökning i Helsingfors där det visade sig att var tredje kvinna i 22 års åldern hade viruset, med andra ord det är mycket vanligt :( Papillom viruset smittar via sex. Man märker oftast inte att man blivit smittad. Ca 70% av alla kvinnor blir utsatta för viruset under sin livstid. Men det är sällan det utvecklas till cancer, viruset kan försvinna av sig sjäv. Man har konstaterat att hos 90% av de som fått smittan tar kroppen själv hand om viruset. Men eftersom det är så vanligt så är det ändå viktigt att man känner till det. Man kan också få andra besvär av papillomviruset. Det har hänt att någon fått cancer i slidan och de yttre könsorganen, inte så vanligt men det har hänt. En annan typ av papillomviruset orsakar kondylom. Man behandlar cellförändringar orsakade av papillomviruset med laserbehadnling eller sk. vävnadsbiopsi det görs på vanliga sjukhuset. Men om man redan utvecklat cancer så är behandlingen längre och svårare, i värsta fall påverkas ens förmåga att kunna få barn. Man kan skydda sig mot livmoderhalscancer genom att gå på papa-prov regelbundet. Att använda kondom kan hjälpa, (inget 100% skydd), och så då genom vaccination  då man få det bästa skyddet. Om man röker ökar risken att få livmoderhalscancer.
Läs mera HÄR och om Tjejernas grej
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Jag sätter också med ett svar som vår hälsovårdare Nadja har gett på en tidigare liknande fråga:
Hejsan!
Human papillomavirus (HPV) är ett virus som kan infektera hud och slemhinnor och är en av de vanligaste infektionerna som sprids via samlag. Man räknar med att majoriteten av befolkningen får en infektion någon gång i sitt liv. Det finns över 100 olika HP virus men
bara en del av dem kan infektera könsorganen och orsaka cellförändringar. Får man en infektion läker den ofta ut av sig själv utan att man vet om att man har den. I vissa fall orsakar den olika besvär, t.ex. kondylomvårtor. En del av HP virusen kan orsaka cellförändringar i livmoderhalsen, men det är viktigt att veta att alla cellförändringar inte utvecklas till cancer. Fast man skulle få en cellförändring kan den läka ut av sig själv. För att ha koll på om det har uppstått cellförändringar har man möjlighet att gå på papa- prov där man tar celler från livmoderhalsen för att kolla om allt är okej. Papa- prov ska man gå på även om man tagit vaccinet, vart 5:e år är passligt.
HPV vaccinet ger bäst effekt för de som inte haft samlag sedan tidigare och inte har viruset i sig, men att du har haft två partners gör inte så mycket, du kan ta vaccinet ändå. Om man har viruset sen tidigare ger vaccinet en lite mindre effekt än om man inte har det, men det skyddar ändå. Har viruset redan orsakat cellförändringar hjälper vaccinet inte mera. Det går bra att äta p-piller och det är okej att ha sex under vaccinationstiden. Skaffar du en ny sexpartner ska du använda kondom oberoende om du äter p-piller eller ej för då har du en risk att få ett virus som du inte redan har som stör vaccinet. Du ska helst inte röka alls, varken före eller efter vaccineringen. Fast du har testat ett par gånger kommer det inte att ge någon stor ökad risk för livmoderhalscancer, men fortsätter du ökar risken inte bara för cancer utan för alla möjliga infektioner och sjukdomar och den risken är inte alls värd att ta.
Om du inte redan har ett recept på vaccinet behöver du få det från en läkare (gäller för Finland, men förövrigt är vad som gäller för det här universiella). Skolhälsovårdaren kan ordna det åt dig. Då du tar vaccinet skall du vara frisk, är du det kan du ta det då du känner att du vill. Vaccinet ges i tre omgångar. Du behöver inte vara livrädd för att få livmoderhalscancer, det är inte jättevanligt och nuförtiden
diagnostiserar man cancer mycket snabbare än förr tack vare papa-proven. Om du går på sådana regelbundet och inte röker så är risken inte stor. Det är en bra tid för dig att ta vaccinet nu ifall
du vill ha det.
Hoppas svaret lättade din oro!
Ha en fin höst!
/ Hälsovårdare Nadja