Hudcancer?
10.02.2014
Hej! Hur börjar hudcancer, hur vet man ifall man har hudcancer?
Jag har hela mitt liv haft mycket små födelsemärken. Men nu är det så att det etta börjat klia och blivit mörkare och glansigare, men det är fortfarande lika litet. Kan det vara början till cancer? Är hudcancer vanligt hos ungdomar? Hjälp, vad ska jag göra???

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej!
Det är svårt att säga - i våra öron låter det inte ovanligt att ett födelsemärke kliar och har blivit glansigare - men vi kan ju inte heller SE ditt födelsemärke. Vore vi du så skulle vi nog gå till skolhälsovårdaren och visa upp det. Hon kan säkert säga om det är något som borde undersökas av en läkare eller om det absolut inte är någon fara. Vi tvivlar hursomhelst starkt på att det faktiskt skulle vara hudcancer (malignt melanom), eftersom det är så otroligt ovanligt hos barn och medelåldern för de som får det är 55 år (http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Hudcancer/) . Men är du orolig, så gå och visa upp det - det är ju så hemskt att oroa sig för något oavsett!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna