hudcancer?!
04.06.2015
Hej!Jag är en 16 årig tjej som är blond och har fräknar, varje år bränner jag mej ganska mycket i solen, jag undrar har jag större chans att få hudcancer? Och är hudcancer jätte farligt? carro

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.06.2015
Hejsan Carro! Bra att du har observerat det här! Ja - tyvärr är ljushåriga med fräknar utsatta för större risk att få hudcancer. Hudcancer kan ofta botas men i värsta fall kan man drabbas hårt av medicinbiverkningar, följdsjukdomar osv. Det finns 3 huvudgrupper av hudcancer, de har olika prognoser. Jag sätter en länk längre ner där du kan läsa mera om de olika sorterna och deras prognoser. Det är bra att läsa på: kunskap är power! Och ifall man har tillräckligt med kunskap så vet man vad man ske ge akt på och skydda sig emot.
Du ska nog ta det här på allvar och skydda dej. Jag skulle inte vilja att du bränner dej i solen varje år! Skydda dej med hatt och kläder. Samt sololja med högre solskyddsfaktor. Vistas bara kortare stunder i solen. Tänk också på att en våt t-shirt har bara solskyddsfaktor 15 ifall du reser utomlands. Att sola vid en strand innebär högre risker för att bränna sig i solens reflekterande strålar från vattenytan. Köp solskyddskläder om du far utomlands på sol&bad semester! Åtminstone övredelen - det finns på nätet att köpa helt snygga sportiga solskyddskläder! Tänk på att solen är som "elakast" kl 11-15.
Jag har även tidigare länkat till Sveriges Cancerfondens sidor. De är lättförståeliga och informativa på svenska. Läs här!
Sköt om dej! Med vänlig hälsning, Annika         barnmorska - hälsovårdare