Hungrig
28.10.2024
Jag är så hungrig hela tiden fast jag har ätit. Jag äter på kvällen men sedan 1 timme senare när jag ska sova är jag så hungrig att jag nästan inte kan sova. När jag vaknar är jag hungrig och så äter jag men sen blir jag hungrig igen i skolan. Jag äter alla måltider man ska och dessutom äter jag mellan maten också för annars låter min mage hela tiden och det är jätte jobbigt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2024
Hej,
Jag tror faktiskt inte att det är konstigare än att du är i en ålder då du utvecklas mycket och då kräver kroppen att du får i dig tillräckligt med näring och energi. Ett tydligt tecken på att det är det som är orsaken är t.ex. om du kollar hur mycket du har vuxit på längden under det senaste året. Om du är osäker på hur det ligger till kan du gå till din skolhälsovårdare och fråga hen, för hon borde ha information om hur din längdtillväxt har sett ut. Men givetvis är det inte bara på längden som man utvecklas utan hela din kropp går igenom stora förändringar just nu, för att inte tala om hur mycket energi som går åt under helt vanliga skoldagar.
Om du känner dig osäker på hur du skall lägga upp dina måltider och vad du skall äta så är det också någonting du kan diskutera med din skolhälsovårdare. Men det låter inte ovanligt eller oroväckande på något sätt.
Kram,
Tessi