Hur börjar man recovery?
06.07.2024
Hur börjar man recovery från (inte diagnostiserad) deprission och självskadebeteende på egen hand? Var ska man börja? Hur gör man? Hur vet man att man är på rätt väg? Jag vill bli frisk igen, få livet tillbaka innan det är försent? Hur gör jag? Blåbäret
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
10.07.2024
Hej,
Tack för din fråga och superbra att du skriver in. Vad tråkigt att höra att du känner dig deprimerad och inte mår bra. Det du skriver i din fråga visar ändå en vilja att må bättre, vilket är jättefint. När man själv mår dåligt så kan det bli väldigt svårt att se klart på sin situation, och mycket energi går åt till att bara ta sig genom vardagen. Att ta sig ur mental ohälsa på egen hand är utmanande, men jag kan lova dig att allting kommer gå mycket lättare med den rätta hjälpen. Du ska inte behöva bära på allt det här ensam.
Du funderar hur du kunde börja återhämta dig på egen hand och var du i så fall kunde börja. Det första steget i din situation skulle vara att hitta någon att tala med om ditt mående. I vanliga fall skulle jag rekommendera skolkuratorn, skolcoachen eller skolhälsovårdaren, men nu är det ju ännu en bra bit kvar av sommarlovet och jag hoppas att du inte skulle vänta att tala med en vuxen tills skolåret börjar. Nu under sommarlovet kan jag varmt rekommendera Ärligt talat-chatten där du kan anonymt chatta med professionella. Chatten har öppet hela sommaren måndag till fredag kl. 9–12 och 19–22. Du hittar chatten HÄR. Det går också att boka en tid till en psykiatrisk sjukskötare på din lokala hälsostation för att få tala av dig. Du behöver inte ha en diagnos för att kunna få hjälp, det räcker med att du känner att du inte mår bra.
Det kan kännas som ett stort steg att tala med en professionell, men kom ihåg att det är deras jobb att hjälpa till! Det du känner är absolut inget man behöver ha någon sorts skam över. Det är vanligt att man i något skede av livet drabbas av mental ohälsa och det är därför det finns hjälp att få då det händer. På samma sätt som man har rätt att få hjälp då man blir fysiskt sjuk. Jag kan bra förstå att om det känns obekvämt eller skrämmande att berätta om sitt mående för en vuxen, men med hjälp av dem kan du få svar på alla de frågor som du ställer här till oss. Våga lita på att vuxna vill ditt bästa och finns där för att hjälpa och stöda dig att må bättre. Du behöver inte heller söka hjälp ensam utan kan alltid ta med en vän som stöd om du så önskar. Vännen behöver inte vara med då du samtalar med en professionell, om du inte vill, men det kan redan hjälpa massor att ha någon att gå dit och därifrån med. Det att man vet att någon väntar på en utanför känns oftast tryggt och bra.
Det du själv kan göra just nu är att försöka hålla goda rutiner med regelbunden sömn, näringsrik mat och lagom motion. Att meditera eller skriva dagbok är också bra för måendet. Försök lägga mera märke till positiva saker i din vardag genom att exempelvis skriva tacksamhetsdagbok, alltså att du på kvällen skriver ner 3 saker som du är tacksam över. Det behöver inte handla om några stora grejer utan kan också vara t.ex. ”jag är tacksam över att jag fick äta glass idag” eller ”jag är tacksam över att jag har tak över huvudet”.
Det är aldrig för sent att göra en förändring och du är redan på god väg då du vågar be om hjälp.
Jag önskar dig allt gott och hoppas att du börjar må bra igen snart! <3
Kram, Lila