Hyperhidros hjälp
10.06.2023
Jag har hyperhidros (tror det, men är inte diagnosiserad). Jag börjar svettas från mina armhålor precis när jag vaknat och tills kvällen. (Inte lika mycket på kvällen men fortfarande). Det är så mycket att det bara rinner ner längst med armarna och hela kroppen. Har varit såhär varje dag i flera år. Tycker det är äckligt men kan inte göra något. Mina föräldrar säger att jag inte har det men det har påverkat mitt liv så stort. Mina kompisar och skolan har till och med anmält mig som ohygienisk för det eftersom det hinner börja lukta samma dag. Har tjatat på mina föräldrar att dom ska ta mig till en svettklinik men dom säger att jag inte svettas alls. Försöker dölja det för det är pinsamt men det har verkligen förstört mitt liv och vet kntr vad jag ska göra. Tycker det är äckligt med svett

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2023
Hej,
Jag förstår att du upplever detta som ett problem, och visst skall du söka hjälp för det. Jag förstår delvis att dina föräldrar försöker trösta dig med att ingenting är fel eftersom de vill dig väl, men just nu hjälper det ju inte dig att de förnekar problemet.
Det du kan göra själv om du inte redan har testat är att gå till apoteket och köpa en antiperspirant därifrån. En antiperspirant är alltså en deodorant som även innehåller ämnen som gör att man svettas mindre. Så om det t.ex. står bara "deodorant" på flaskan så innehåller den oftast bara parfym som skall göra att man inte luktar svett men det påverkar inte huruvida man svettas. En av de antiperspiranter man kan köpa på apoteket heter "Absolut Torr". Den används så att du tvättar huden på kvällen och låter den torka, sedan lägger du antiperspiranten på huden innan du går och sova. På morgonen tvättar du dig under armarna och kan då om du vill använda någon annan deodorant/antiperspirant som är parfymerad. Följ anvisningarna som följer med i förpackningen.
Om du inte upplever att det hjälper tillräckligt eller om du redan har testat det så tycker jag att du skall boka tid till en läkare på hvc som kan ta ställning till saken och vid behov skriva en remiss vidare till någon som är sakkunnig i denna sak. Det finns olika behandlingsmetoder som man kan göra och det är onödigt att du går omkring och lider av saken och blir begränsad på grund av detta problem.
Börja med att gå till apoteket och be dem om hjälp, och efter det kan du vid behov vända dig till hvc.
Kram,
Tessi