Illamående
26.06.2023
Hej jag blir alltid jätte illamående när jag äter mat eller tanken på mat speciellt om det är sötsaker (det känns så sött och sliskigt) jag blir så illamående att jag vill spy…
Är detta normalt eller borde jag kolla upp det hos en läkare eller liknande? Ines

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2023
Hej,
Det är ganska svårt att svara på vad illamåendet kan bero på bara på basen av det du skriver. Händer det t.ex. varje gång du äter eller bara ibland? Blir du illamående av all mat eller bara då du äter eller tänker på en viss typ av mat? Har det börjat nyligen eller pågått en längre tid? Har du märkt att din fysiska utveckling skulle ha påverkats av det, t.ex. att du har gått ner i vikt eller att du känner dig tröttare/svagare än förut?
Jag tycker att det skulle vara bra om du talade om detta med t.ex. din skolhälsovårdare sedan då skolan börjar igen så att ni tillsammans kan gå igenom saken. Hälsovårdaren kan då bättre ta ställning till om illamåendet har fysiska orsaker eller om det är själva tanken på mat son orsakar illamåendet. Huvudsaken är ju att du får i dig tillräckligt med näring så att din kropp får den energi du behöver för att leva och må bra. Vid behov kan hälsovårdaren sedan hänvisa dig vidare till rätt ställe. Men om det känns som att problemet är akut just nu och du inte klarar av att äta alls så skall du inte vänta utan kontakta hvc redan nu.
Kram,
Tessi